Lissie Vannerberg ångrar köpet. Foto: Erik Nilsson

81-åriga Lissie tycker fulsälj är ett bra ord

Hässleholm Lissie Vannerberg visste att hon inte ville ha något. Hon var redan nöjd med sitt mobil- och bredbandsabonnemang. Ändå lyckades försäljaren på Klubbmobil få henne att teckna ett nytt.
– Jag brukar aldrig gå på saker, säger hon.

Tidigare i veckan skrev Norra Skåne en artikel där konsumentvägledaren Niclas Sturesson varnade för det som han kallar ”fulsälj”.
Han berättade då att det var många från Hässleholm som hade hört av sig och sagt att de känt sig lurade i samband med försäljning av framför allt telefoniabonnemang.
Ibland ska det handla om att försäljaren inte upplyser om alla kostnader och ibland handlar det om att man inte alls ville köpa något, men trots det upptäcker man sig själv till slut stå där med ett påskrivet avtal.

Det hände Lissie Vannerberg tidigare i sommar när hon gick förbi återförsäljningsbutiken Klubbmobil i Hässleholm.
– Jag har alltid sagt att jag inte skulle byta abonnemang och sa nej redan från början, men försäljaren skulle bara kort beskriva erbjudandet. Det slutade med ett möte på en och en halvtimme, säger hon.
Då hade hon tecknat nya abonnemang för mobil och bredband. Hon hade också skrivit på för att få en ny mobil och dator.

När hon sen kom hem ångrade hon sitt köp och mailade företaget.
– Jag ville bara annullera alltihop. Min dator hemma var ju visst bra.
Hon fick aldrig något svar på mejlet så hon besökte butiken. Där kunde hon ångra datorköpet, men inte den nya mobiltelefonen och abonnemangen.

Hur kunde det sluta så när du redan hade bestämt att du inte ville ha något?
– Det var hans goda säljarkunskaper. Han var rar och vänlig. Till slut tänkte jag ”ja, jag kanske behöver en ny dator och en annan mobil.” Jag började att se fördelarna när han förklarade. Egentligen hade jag velat gå därifrån men nu gjorde jag inte det.

Är det inte bara deras jobb att vara goda försäljare?
– Jo, det är klart, men de skulle släppt mig när jag sa nej flera gånger. Det gjorde försäljaren inte, han bara började att berätta om alla fördelar.

Lissie Vannerberg är förvånad eftersom hon vanligtvis inte ser sig själv som en naiv person.
– Jag kände att jag har varit lika idiotiskt dum som alla andra som går på saker. Jag brukar aldrig gå på saker, säger hon och menar att hon främst klandrar sig själv i vad som har hänt.
Det nya abonnemanget är ungefär lika dyrt som hos den gamla operatören, men det är inte kostnaden som stör Lissie Vannerberg, utan sättet att sälja.
– Fulsälj är ett bra ord för det är vad de gör. När de övertalar en vanlig person att köpa något som den egentligen inte vill köpa så tycker jag att det är just fulsälj.

Med den nya operatören har hon en bindningstid på två år. Efter det vill hon byta tillbaka till hennes gamla operatör.
I framtiden kommer hon att vara mer kritisk mot försäljare.
– Jag tänker lyssna mer på mig själv och säga ”jag behöver inte detta”, säger hon.

Läs mer:

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar