Annons

För Andreas är det JAS 39 Gripen som gäller

Personligt Andreas från Hässleholm satsar allt som stridspilot.
Personligt • Publicerad 18 augusti 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

– Det var faktiskt en kompis på gymnasiet som lockade mig att söka in till utbildningen som stridspilot, berättar Andreas, 24 år, när han tar emot i föräldrahemmet i Hässleholm.

Annons

Han sökte in till den sex månader långa grundutbildningen för militärer, GMU, och tillbringade därefter två år på militärhögskolan i Stockholm.

– Men nu är det JAS 39 Gripen som gäller, och det är ett helt nytt sätt att flyga, inflikar han och gör jämförelsen mellan SK60 och JAS 39 Gripen som mellan en Volvo Amazon och en sprillans ny Ferrari.

En arbetsdag på flygflottiljen ser ofta likadan ut varje dag. Väderbriefing med meteorologerna inför dagens flygning. Omfattande förberedelser av flygpasset innan det bär uppför i Gripen under en timma. Väl på marken igen utvärderar piloterna sin flygning. ”Ett lärande också det”.

Annons

bild 1/5
Andreas har haft några veckors semester. Innan han återvänder till flygflottiljen ska han hinna med en Ironman i Kalmar. På bilden förklarar han hur en övning i stridsflygning kan se ut.
Foto: Hans Bryngelson
Efter första genomförda ensamflygning. 
Foto Jan Basilius/Försvarsmakten
”Dop” efter första flygning i enkelkommando i SK 60. 
Foto Jan Basilius/Försvarsmakten
Walk around-check innan flygning. 
Foto: Privat
4. I full aktion i en SK 60.
Andreas har haft några veckors semester. Innan han återvänder till flygflottiljen ska han hinna med en Ironman i Kalmar. På bilden förklarar han hur en övning i stridsflygning kan se ut.
Foto: Hans Bryngelson
Efter första genomförda ensamflygning. 
Foto Jan Basilius/Försvarsmakten
Hans Bryngelson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons