Annons

Gym­na­sie­dagen får gär­na börja senare

Opinion De­batten har startat på nytt i som­mar om att ton­år­ingar fun­gerar bätt­re om de får sova lite läng­re på mor­gonen.
Opinion • Publicerad 22 augusti 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

Gym­na­sie­mi­nis­ter Anna Ek­ström har in­get emot om gym­na­sie­sko­lor startar skol­dagen senare än runt kloc­kan åtta, som är det van­liga.

De­batten har startat på nytt i som­mar om att ton­år­ingar fun­gerar bätt­re om de får sova lite läng­re på mor­gonen. Där­för kan re­sul­taten i gym­na­sie­sko­lan kan­ske bli bätt­re om skol­dagen börjar senare.

Annons

Det finns inga svens­ka forsk­nings­re­sul­tat som säger att det skul­le bli re­sul­tatet. Där­för är Anna Ek­ström po­si­tiv till att nå­gra sko­lor startar dagen senare och att sy­ste­ma­tiska jäm­fö­rel­ser görs mel­lan des­sa sko­lor och an­dra som fort­sätter med van­liga tider.

Det är sko­lorna själva som läg­ger sche­ma och där­med be­stämmer när skol­dagen ska börja. Det gäller ofta att pussla med tiderna för skol­skjutsar och kol­lek­tiv­tra­fik, så det är inte alla sko­lor som en­kelt kan ändra start­tiden bara för gym­na­si­et.

Men det borde finnas fors­ka­re som är in­tres­serade av att göra stu­dier på om stu­die­re­sul­taten på­verkas av om ton­år­ingarna får sov­mor­gon. De borde kun­na in­tres­sera nå­gra gym­na­sie­sko­lor att ändra skol­dagen.

Alla som varit ton­år­ingar och som kan­ske har ton­år­ingar hem­ma vet att sov­mor­gon är sär­skilt här­ligt just un­der de åren. Så visst kan det finnas an­led­ning att se över skol­bussarnas kör­sche­ma för att kun­na flytta fram skol­dagen en tim­ma. Att passa tider kan man lära sig lika bra av att börja kloc­kan nio som kloc­kan åtta.

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons