Annons

Folk­häl­san skul­le inte hotas

Krönika Gårds­för­sälj­ning är ett tu­rist­mål, inte en sup­fest.
Opinion • Publicerad 2 september 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

Det finns flera vik­tiga as­pekter på frå­gan om gårds­för­sälj­ning av al­ko­hol. Man kan dis­ku­tera till­växt, kva­li­tet och är­lig­het. Det är gläd­jan­de att re­gi­on­sty­rel­sen för Re­gion Skå­ne har röstat för att an­söka om att få bli ”för­söks­ka­nin” för gårds­för­sälj­ning av al­ko­hol, av flera skäl.

Till­växt­frå­gan är en­kel: i an­dra länder, som Stor­bri­tan­ni­en, har en blom­strande vin­in­du­stri skapat en be­söks- och tu­rist­när­ing i mång­mil­jon­klassen. Un­der vin­gårds­be­söket kan man smaka mi­ndre mängder vin och se­dan, om man vill, köpa med sig ett (re­jält dyrt) hant­verks­mäs­sigt fram­ställt vin.

Annons

Det har skapat en­kla jobb i form av druvplockning, kas­sa­tjänster och trans­port till och från vin­gården. Det ska­par fe­rie­jobb som man kan få utan lång ut­bildning el­ler er­fa­ren­het. Be­söket på vin­gården ge­ne­rerar in­komster för hand­la­re, re­stau­ranger, tu­rist­fö­re­tag och ben­sin­mackar runt­om, en­ligt klas­siska marknadsekonomiska prin­ciper.

Har Sve­ri­ge och Skå­ne re­dan så mån­ga jobb och så hög till­växt att vi kan och vill säga nej till det­ta? Svaret är så klart att vi inte har det. En duk­tig svensk vin­bon­de skul­le kun­na vara en jobb- och väl­stånds­ska­pan­de mo­tor för re­gi­onen. Det är dags att låta vin­od­la­rna bi­dra till sam­hälls­ut­veck­lingen.

Se­dan var det där här med är­lig­het: hade man brytt sig om folk­häl­so­upp­draget hade man tillåtit gårds­för­sälj­ning för länge se­dan. Sy­stem­bo­la­get säljer bil­ligt, ofta smak­ma­ni­pu­lerat, bulkvin på låda nä­rmast kas­san, så att den som vill supa sön­der le­vern bil­ligt slip­per leta. På vil­ket sätt gynnar det folk­häl­san?

Låt mig ge nå­gra pris­ex­em­pel från vin­gårdar som skul­le kun­na vara ak­tu­ella för gårds­för­sälj­ning: Ter­ra Sca­nia kostar 159 kro­nor för 50 cen­ti­li­ter, det vill säga en mi­ndre flas­ka. Om man vill köpa det mous­serande vinet från en an­nan skånsk vin­gård går det på 495 kro­nor. Det kostar dig tu­sen­lappar att för­stö­ra häl­san med des­sa viner. Men man skul­le kun­na få en still­samt trev­lig dag med att pula med vin­ran­kor på ett idyl­liskt skånskt fält, följt av en högst ci­vi­li­serad prov­smakning av små mängder i en trev­ligt lo­kal på ägorna.

Gårds­för­sälj­ning är ett tu­rist­mål, inte en sup­fest. Inga svens­ka vin­gårdar pro­du­cerar viner till priser som blir ett hot mot folk­häl­san på sam­ma sätt som bil­liga bulkviner är.

Sy­stem­bo­la­gets mest sålda vin kostar 183 kro­nor för en låda på tre li­ter. Bil­lig fyl­la.

Om med­bor­ga­rna och de folk­valda är över­ens om att svens­ka staten bör dri­va för­myn­de­ri kring al­ko­hol­för­tär­ing i folk­häl­so­upp­dragets namn så ska det vara så. Men det är högst rim­ligt att ifrå­ga­sätta mo­no­polet, gi­vet vil­ket upp­drag de här och hur det fak­tiskt fun­gerar. Kan vi i alla fall sluta hävda att lådvinsbolaget an­passar sor­ti­mentet ef­ter upp­draget?

I Sve­ri­ge får vi dric­ka säm­re viner än i öv­riga Eu­ro­pa. De skeppas hit i bulk, smakanpassas för att inte skrämma svens­ka smak­lökar och härtappas på flas­ka. Det rimmar illa med folk­häl­so­upp­draget.

Låt Skå­ne in­fö­ra gårds­för­sälj­ning på prov. Jag lovar att det inte kommer att på­verka folk­häl­san, pre­cis som att jag kan lova att det ska­par både triv­sel och till­växt.

Fred­rick Fe­der­ley
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons