Annons

Hög­has­tig­hets­ba­nan får inte bli gök­unge

Opinion Cen­ter­par­ti­ets för­slag är att läg­ga hög­has­tig­hets­ba­nan i ett sär­skilt bo­lag, där även pri­vat ka­pi­tal kan satsa pengar för att bygga ut den snabbt.
Opinion • Publicerad 9 september 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

När Trafikverket för­ra vec­kan pre­sen­terade sina för­slag till in­ves­te­ringar kom­man­de pe­ri­od, en­ligt re­ger­ingen di­rek­tiv, var i stort sett alla miss­nöjda. Det be­hövs både mer och ti­digare sats­ningar.

Det gäller inte mi­nst i Skå­ne. Me­dan Hal­land fick löf­te om både full­följd Väst­kust­baneutbyggnad ge­nom Var­berg och in­ves­te­ringar för Markarydsbanan i Halm­stad saknas för Skå­ne den vik­tiga ut­bygg­naden av Skå­ne­ba­nan Kris­tian­stad-Häss­le­holm-Hel­sing­borg. På sträc­kan Häss­le­holm-Kris­tian­stad har tra­fiken minskat med åtta pro­cent det senaste året, sam­ti­digt som tra­fiken i hela Skå­ne ökat med tre pro­cent. Or­saken kan miss­tänkas vara de stän­digt för­senade och in­ställda tågen på sträc­kan. Kan man inte lita på att kom­ma fram i tid väljer man bilen istäl­let.

Annons

Dess­utom vill Trafikverket, på or­der av då­va­ran­de in­fra­struk­tur­mi­nis­ter Anna Johansson, sän­ka has­tig­heten för hög­has­tig­hets­ba­nan och bygga ut den i etapper så att man inte vet om den nå­gon­sin blir klar.

Det här var nå­got som C:s tra­fik­po­li­ti­ker An­ders Åkes­son pekade på när han be­sökte Häss­le­holm i fre­dags mor­se. Cen­ter­par­ti­ets för­slag är att läg­ga hög­has­tig­hets­ba­nan i ett sär­skilt bo­lag, där även pri­vat ka­pi­tal kan satsa pengar för att bygga ut den snabbt. Då kan ock­så pengar lånas upp till pro­jektet. Där­med be­höver inte pengar tas från an­dra an­ge­lä­gna tra­fik­be­hov.

Un­der mån­ga år har ett ef­ter­satt un­der­hålls­be­hov ac­ku­mu­lerats till runt 300 mil­jarder kro­nor, vil­ket mot­svarar hal­va Tra­fik­verkets in­ve­ste­rings­bud­get för de nä­rmaste tolv åren. Utan hög­has­tig­hets­ba­nan i Tra­fik­verkets van­liga in­ve­ste­rings­bud­get blir det mer ut­rym­me för den nöd­vän­diga upp­rustningen även av an­dra spår, som Skå­ne­ba­nan, lik­som un­der­hållet av väg­nätet som ock­så är ef­ter­satt.

Där­för be­hövs ny­tän­kan­de, inte bara när det gäller tåg­tek­niken. In­fra­struk­turen måste rustas upp och ut­vecklas, för att Sve­ri­ge ska fun­gera bätt­re. Kan pri­vata pengar an­vändas kan det gå snabbare och bli bätt­re.

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons