Höghastighetsbanan får inte bli gökunge
När Trafikverket förra veckan presenterade sina förslag till investeringar kommande period, enligt regeringen direktiv, var i stort sett alla missnöjda. Det behövs både mer och tidigare satsningar.
Det gäller inte minst i Skåne. Medan Halland fick löfte om både fullföljd Västkustbaneutbyggnad genom Varberg och investeringar för Markarydsbanan i Halmstad saknas för Skåne den viktiga utbyggnaden av Skånebanan Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg. På sträckan Hässleholm-Kristianstad har trafiken minskat med åtta procent det senaste året, samtidigt som trafiken i hela Skåne ökat med tre procent. Orsaken kan misstänkas vara de ständigt försenade och inställda tågen på sträckan. Kan man inte lita på att komma fram i tid väljer man bilen istället.
Dessutom vill Trafikverket, på order av dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson, sänka hastigheten för höghastighetsbanan och bygga ut den i etapper så att man inte vet om den någonsin blir klar.
Det här var något som C:s trafikpolitiker Anders Åkesson pekade på när han besökte Hässleholm i fredags morse. Centerpartiets förslag är att lägga höghastighetsbanan i ett särskilt bolag, där även privat kapital kan satsa pengar för att bygga ut den snabbt. Då kan också pengar lånas upp till projektet. Därmed behöver inte pengar tas från andra angelägna trafikbehov.
Under många år har ett eftersatt underhållsbehov ackumulerats till runt 300 miljarder kronor, vilket motsvarar halva Trafikverkets investeringsbudget för de närmaste tolv åren. Utan höghastighetsbanan i Trafikverkets vanliga investeringsbudget blir det mer utrymme för den nödvändiga upprustningen även av andra spår, som Skånebanan, liksom underhållet av vägnätet som också är eftersatt.
Därför behövs nytänkande, inte bara när det gäller tågtekniken. Infrastrukturen måste rustas upp och utvecklas, för att Sverige ska fungera bättre. Kan privata pengar användas kan det gå snabbare och bli bättre.