Nyanlända elever på blåljusbesök
Daniel Jönsson, lärare i samhällsvetenskap på GUC, kom på idén med en demokrativandring i kommunen. Tanken är att nyanlända elever ska få träffa politiker, polis och brandmän och få en bild av hur demokrati och grundläggande samhällsfunktioner fungerar i Sverige.
Genom att besöka människorna som jobbar som poliser och brandmän och politiker ska förhoppningsvis förtroendet och den ömsesidiga respekten öka.
På grund av en del strul fick demokrativandringen delas upp i två delar.
Förra onsdagen träffade eleverna politiker, men polisen (Rolf Paimensalo) tvingades åka på larm och mötet med räddningstjänstpersonal blev inte av på grund av en bokningsmiss. Därför fick det den här veckan bli en ”del två” av demokrativandringen. Eleverna var på brandstationen i Sibbhult och fick information av kommunpolis Paimensalo och brandman Peter Dössing.
– Förra veckan var det många frågor om politiken och hur den fungerade, berättar Daniel Jönsson och påpekar att demokrati ofta inte är något självklart i länderna som de här eleverna kommer ifrån.
Därför pratades det om hur man kan göra för att engagera sig i lokalpolitiken och förhoppningen var att samhällsintresset väcktes hos eleverna.
Under ”del två” av demokrativandringen var det först Rolf Paimensalo som berättade om polisens verksamhet och visade upp polisbilen med all utrustning. En hel del frågor handlade om körkort, vilket är ganska naturligt med tanke på att eleverna är i körkortsåldern. Och så fick Paimensalo alltså berätta att, ja, han tankar bilen själv, men det är skattebetalarna som står för notan.
– Mycket som är självklart för oss är kanske inte så självklart, därför är det bra att träffas och få berätta om vad vi gör.
Peter Dössing, deltidsbrandman på räddningstjänsten i Sibbhult, informerade om räddningstjänstens arbete och demonstrerade sen brandbilen och dess olika funktioner och tillbehör.
Daniel Jönsson var, trots strulet som ledde till att demokrativandringen blev uppdelad, nöjd.
Och som han tidigare påpekat är det här kanske något som hade varit nyttigt även för svenska elever och inte bara nyanlända.
– Samhället är ju alla vi tillsammans och alla har möjlighet att påverka det och göra det bättre.