Skånetrafiken tyngs av fler störningar
Nu finns detta dokumenterat i en flerårsrapport med statistik för punktlighet och störningsorsaker.
Störningar med koppling till problem i järnvägsnätet fördubblades första halvåret 2017.
Det gräver hål i Skånetrafikens budget med ökade kostnader för ersättningstrafik och utbetalning av resegaranti.
Trafikverket startade arbetet med att byta spår på stambanan i våras mellan bland annat Osby och Ballingslöv.
Resenärerna drabbades hårt med inställda och starkt försenade tåg. Att ta sig mellan Hässleholm och Malmö kunde i värsta fall ta flera timmar.
Människor kom för sent till sina jobb, om de över huvud taget kom fram, missade möten, studenter kom inte till föreläsningar och de som skulle flyga från Kastrup missade sina flygavgångar.
– Störningar och förseningar på det skånska järnvägsnätet skapar stor frustration bland våra resenärer. När störningar uppstår på järnvägsnätet är det viktigt att information tillhandahålls i tid till våra resenärer. Trafikverket ger oss i nuläget otillräckliga förutsättningar att klara av detta viktiga uppdrag. Därför kräver vi från Region Skånes del att Trafikverket stramar upp sin planering vid kommande banarbeten och vid akuta störningar, samt att åtgärder skyndsamt vidtas för att ta i tu med det bristfälliga underhållet på den skånska järnvägen, säger Stefan Svalö (S), regionråd och ordförande för kollektivtrafiknämnden.
Skånetrafiken har betalat ut 27 miljoner kronor för ersättningstrafik under 2017 och cirka tio miljoner i ersättning för resegaranti. Kostnader som förväntas öka om inte åtgärder vidtas.
Trots problemen i infrastrukturen ökar resandet med Skånetrafiken med både buss och tåg, ackumulerat med 1,8 procent.
– Nu vi vill intensifiera dialogen och samarbetet med Trafikverket. Vi vill vara med i förbättringsarbetet för att utveckla den skånska kollektivtrafiken. Vi vill se att det tillförs mera resurser för att satsa på den skånska järnvägen. Det är mycket glädjande att fler resenärer väljer att resa tillsammans med oss igen och vi vill självklart kunna leva upp till resenärernas förväntningar, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.