Wallentheim fick en nyttig lektion
– Vår uppgift som parlamentariker är att se till att de kan göra det som de vill och att tjejer inte väljs bort från utbildningar, säger hon.
Hon berättar för eleverna om sin egen erfarenheter av sin skolgång och vägen till riksdagen.
Det är första gången som eleverna träffar en politiker av hennes rang, och för tjejerna, som är i minoritet, är hon en förebild.
Hon satt ner med eleverna, som hade förberett sig med frågor och förslag.
Kampanjen bakom projektet startade i Indien av Nobels fredspristagare Kailash Satyarthi, som fick Nobelpriset tillsammans med Malala Yousafzai. Malala blev skjuten i huvudet i en skolbuss i Pakistan för att hon propagerade för alla flickors rätt till att gå i skolan. Hon klarade sig och bor nu i England, där hon genom bland annat FN är ambassadör för allas rätt till utbildning.
I Sverige var några ministrar och över 40 riksdagsledamöter samt lokalpolitiker på besök i skolor runtom i landet för att lyssna på eleverna varav majoriteten är nyanlända.
Samma sker i Chile, Bangladesh, USA, Japan och England.
– Projektet handlar inte bara om jämställdhet. Det är större än så, men det är en av de viktigare frågorna och det måste vi ta vara på, säger Anna Wallentheim.
Hon betonar att projektet är partipolitiskt obundet och hon är lite besviken på att bara 40 av 349 riksdagsledamöter deltar i kampanjen.
Miljontals unga förvägras rätten till utbildning på grund av fattigdom, barnarbete, människohandel, eller krig och konflikter. Särskilt utsatta är flickor och barn med funktionshinder.
– Det är nio gånger mer troligt att du inte går i skolan om du bor i ett av världens fattigaste länder, säger Anna Wallentheim.
Rika och utvecklade länder har ett ansvar och styrka att göra förändring i samarbete med mindre utvecklade länder.