Anders Ekborg i rollen som reformisten Rutger Macklean. Foto: Markus Gårder

”Inget dammigt kostymdrama”

Anders Ekborg är dubbelt aktuell i höst och vinter. På torsdag har den nyskrivna musikalen Bläck eller Blod turnépremiär på Kulturhuset i Hässleholm och i december blir det åter dags för hans julshow En stilla jul som har tre stopp i Skåne.

Speldatum i Skåne:
Bläck eller Blod
19 oktober – Kulturhuset Hässleholm, Röda Salongen
21 oktober – Ystads teater
24 oktober, Kristianstad teater
26 oktober – Osby, Borgen
20 januari – Lunds stadsteater
En Stilla jul
30 november – Malmö Palladium
1 december – Ystad teater
2 december – Tollarp, Västra Vrams kyrka

En musikal om upplysningstiden i Sverige låter kanske lite träigt, men kastar man in makt, kärlek, revolution och elva skådespelare som dessutom spelar instrument på scen får man något utöver det vanliga, åtminstone om man får tro Anders Ekborg.
– Det är en väldigt ovanlig musikal på många sätt. Den är helt nyskriven och den bygger på en sann historia om Rutger Macklean, som var reformist, berättar han om sin roll.
Bakom musikalen står Erik Norberg och Alexander Öberg som också gjort musikalerna Pelle Erövraren – den stora kampen och Lasse-Maja – musikalen.
– Jag tycker Bläck eller Blod är otrolig. Det är det en utmanande roll jag har, det är mycket att sjunga. Det är verkligen musikteater och väldigt dramatiska scener så den är krävande. Och så har vi ett nytt grepp som är att alla utom jag, som bara sjunger, spelar instrument. De har valt skådespelare och sångare som alla är väldigt duktiga musiker. Vi har scener där alla bönderna har saxofon, trombon, gitarr eller elbas. Det var väldigt speciellt när vi började repetera men nu känns det normalt. Det är ett häftigt grepp men svårt, jag tror det blir en totalupplevelse.
Baronen Rutger Macklean var år 1789 ägare av Svaneholms slott och han var framför allt drivande i enskiftesreformen i Skåne.
– Han var en revolutionär, han ville ha republik och ville störta kungen. Han var inblandad i bakgrunden kring mordet på Gustaf den tredje.
Innan Anders Ekborg bekantade sig med manuset kände han inte till Macklean.
– Jag visste ingenting om honom. Man känner till kungarna som vann, de skrev ju historia så det är väl därför. Macklean införde folkskola och vaccination, han stod för jämlikhet och ville att alla skulle få gå i skola – och det här var 50 år innan folkskolan infördes i Sverige. Det är en massa saker som man tycker är otroligt att det bara är bortglömt.
Rollen som Mackleans hushållerska tillika hans olyckliga förälskelse Kajsa spelas av Lina Englund. Ju större hennes frihetslängtan blir desto mer problematiskt blir det för Macklean att upprätthålla verklig jämlikhet.
– Som människa har alla sina problem med olycklig kärlek och så där. Det handlar också om makt och den här maktställningen som han har. Han utnyttjar den på ett felaktigt sätt som människa samtidigt om han har sina ideal. Han har lite svårt att stå upp för dem.

Kan man kalla musikalen för ett kostymdrama?
– Nej, det kan man ju inte göra för den är väldigt blandad. Det är ju 1700-tal men det är anakronistiskt gjort med kostymer och så. Den är extremt – tyvärr – aktuell. Den handlar om värden som vi kanske glömt bort men som allting bygger på, som demokrati och jämlikhet och var ligger makten i dag? Vad är det som styr i dag? Den tar upp allt det här, så det är inte något dammigt kostymdrama utan väldigt aktuellt.
Musiken är en blandning av olika genrer.
– Det är en otroligt välskriven musikal. Ofta när man jobbar med en grej tänker man att det här kanske man kan stryka eller korta ner men här känns det att varje scen behövs. Musiken är väldigt skiftande med allt från punk till riktiga musikallåtar, det finns något för alla tror jag.
Bläck eller Blod är ett samarbete mellan Riksteatern och Örebro länsteater och kommer att turnera fram till i januari. Samtidigt har Anders Ekborg sin återkommande julturné En stilla jul.
– Jag har gjort den så många år så jag kände att jag absolut inte ville göra min publik besviken. En stilla jul har blivit så inarbetad att alla vill att man ska komma igen nästa år.
Det har varit en del pusslande med scheman för att få ihop de två turnéerna parallellt.
– Det ska bli intressant att se, det blir mycket för mig men det är jättekul. En stilla jul ligger mig så varmt om hjärtat, det är mitt eget projekt och det vill jag inte släppa. I år blir det en mycket mer exklusiv turné med färre konserter.

Så det blir inte en så stilla jul för dig då?
– Nej, men det blir stilla under konserterna och det är underbart att göra en sån grej också.

Kommer du hinna fira jul något då?
– Ja, faktiskt. I år ska vi verkligen göra det här hemma. Tidigare har vi åkt iväg men i år är vi hemma med familj, släkt och vänner som man ska vara på jul. Det blir en stor helg med allt som hör till. Sen får andra förbereda lite mer kanske, mina döttrar och min sambo, och så får jag komma och lägga in lite sill så där några dagar före julafton.

Speldatum i Skåne:
Bläck eller Blod
19 oktober – Kulturhuset Hässleholm, Röda Salongen
21 oktober – Ystads teater
24 oktober, Kristianstad teater
26 oktober – Osby, Borgen
20 januari – Lunds stadsteater
En Stilla jul
30 november – Malmö Palladium
1 december – Ystad teater
2 december – Tollarp, Västra Vrams kyrka