Annons

Man med misstänkt hjärtinfarkt fick vänta

HÄSSLEHOLM Tre gånger tryckte åldringen på trygghetslarmet när han misstänkte att han fått en hjärtinfarkt. Två gånger åkte hemtjänsten hem till fel person och tog prover på en förvånad man.
Hässleholm • Publicerad 19 oktober 2017 • Uppdaterad 14 december 2021
Mannen larmade tre gånger.Foto: Arne Forsell/Arkiv
Mannen larmade tre gånger.Foto: Arne Forsell/Arkiv

Händelsen inträffade den 17 september. Mannen som misstänkte att han drabbats av en hjärtinfarkt kunde inte själv ringa 112 utan behövde hjälp av personalen. Han tryckte på larmet och kom till larmcentralen.

Personen som tog emot samtalet berättar i avvikelserapporten:

Annons

– Jag ringer personalen, uppger namn, larmnummer och vad han behöver hjälp med och säger även adressen, och de vet vem mannen är, och kör dit direkt.

Hemtjänstpersonalen lyssnade dock inte färdigt:

– Jag sa att jag visste vem han var och var han bodde. Fick inget larmnummer, konstaterar personen, som var säker på att det var en annan man med samma namn, som just varit mycket sjuk, som nu behövde hjälp.

Mannen med den förmodade hjärtinfarkten fick vänta förgäves.

Istället fick en helt annan man oväntat besök. Han undrade förvånat vem som hade hittat på att han drabbats av en hjärtinfarkt, men lät personalen kontrollera honom.

Efter en halvtimme larmade den andre mannen igen och berättade att han inte fått hjälp. Larmcentralen kontaktade nu på nytt hemtjänstpersonal som sa att de visst varit där. Personalen uppmanades ändå att åka tillbaka en gång till, vilket de gjorde – och möttes av samme överraskade man som fortfarande låg på soffan.

Ytterligare en halvtimme senare larmade mannen på nytt. Han hade fortfarande inte fått hjälp.

Larmcentralen dubbelkollade nu adressen, som stämde. Hemtjänstpersonal ringdes upp igen.

– De säger att han är dement och glömmer att de varit där, berättar man på larmcentralen.

Nu upprepade man från larmcentralens sida mannens namn och adress – och misstaget uppdagades.Mannen som larmat kördes till sjukhus en dryg timme efter första larmet, där det konstaterades att det inte rörde sig om någon hjärtinfarkt.

Annons

Enhetschefen skrev när det hela uppdagades en lex Sarah-anmälan om brister i tillsyn och brister i kommunikation med larmcentralen. Missförhållandet anses dock inte så allvarligt att det behöver anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Risken för att något liknande ska hända igen bedöms nämligen som liten.

Personalen har nu påmints om vikten av att använda larmnumret. Koden är unik medan flera personer kan ha samma namn.

Kristina HöjendalSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons