Dennis Winqvist är lärare på Hasslarödsskolan i Osby och föreläser om hur man får lugn i klassen.

Han har bra recept på arbetsro

Osby Att skapa arbetsro i livliga klasser är mer aktuellt än någonsin.
Dennis Winqvist som är lärare på Hasslarödsskolan i Osby har sitt eget recept på hur man skapar lugn i en orolig klass.

Att skapa arbetsro i livliga klasser är mer aktuellt än någonsin.
Dennis Winqvist som är lärare på Hasslarödsskolan i Osby har sitt eget recept på hur man skapar lugn i en orolig klass.

Dennis Winqvist var den något omotiverade skoleleven som ”bytte sida” och blev en lärare som med sina egna metoder skapar lugn och ro i stökiga klassrum.
Och inte bara det. Sedan ett år tillbaka har han genomfört en rad föreläsningar om sitt sätt att arbeta. Den 31 oktober är det dags igen i Malmö, närmare bestämt på Seet syd som är Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet.
– Jag var själv inte alls studiemotiverad i grundskolan, berättar Dennis Winqvist.
Det innebar att han väntade ett år innan han sökte och kom in på gymnasieskolans byggprogram.
Efter en kort tid som snickare stod han utan jobb och frågade sig själv vad han skulle göra när han ”blev stor”.
– På arbetsförmedlingen tyckte de att jag var duktig på att prata för mig och att jag kanske borde bli lärare, berättar Dennis Winqvist.

När han praktiserade som lärare möttes han av en del stökiga elever som han kände igen sig i.
– Jag tänkte att de där eleverna skulle jag kunna få att sitta stilla. Själv tillhörde jag väl inte de stökigaste i klassen, men jag ifrågasatte saker och kunde dra igång andra elever, berättar Dennis Winqvist.
Det blev studier till lärare på universitetet i Umeå.
Dennis Winqvist berättar att det var tufft i början att ta sig igenom avancerade studentlitteratur.
– Jag minns att jag gick ner i tvättstugan och satte mig på tvättmaskinen för att inte somna.
På skolan fanns en professor och lärare som han älskade att diskutera med.
– Hon sa till mig att jag skulle våga köra undervisningen på mitt eget sätt.
Och det har han gjort.
Den första tiden med en ny klass innebär därför mycket arbete med elevgruppen i sig. För att de ska kunna tillgodogöra sig undervisningen på ett bra sätt så måste gruppen fungera menar han.
– På mina lektioner ska ingen få skratta åt någon annan och alla ska få vara med.

Dennis Winqvist berättar att det många gånger behövs fingertoppskänsla för att hantera gruppen.
Han studerar noga vem som är ledare, vem som tenderar att hamna utanför och vilka grupperingar som bildas.
En övning som eleverna får göra är ”stolleken” där alla eleverna står på ett antal stolar. Allteftersom, ska de förflytta sig med hjälp av stolarna som även blir färre och färre. Det innebär att eleverna måste samarbeta och även komma varandra fysiskt nära.
– Det är svårare att använda grova ord mot någon som man stått och hållit om, konstaterar Dennis Winqvist.
”Guldspelet” är en annan metod som fått även de mest ointresserade eleverna att prestera.

Eleverna delas in i grupper och genom sitt arbete samlar de guldpoäng. I slutet av terminen får de som är vinnare vara med och bestämma något roligt som klassen ska göra.
Dennis Winqvist ger även exempel på hur eleverna lär sig genom rollspel. De kan till exempel få spela adel, präster, borgare och bönder och lär sig därmed på ett roligt sätt om medeltidens makt och hierarkier.
Dennis Winqvist jobbar även med att bygga upp relationer med eleverna och sitter gärna och hänger med dem i korridoren. Trots detta är han tydligt med att det är han som är ledaren i klassen.
Så mycket föräldrakontakt under läsåret blir det inte.
– Jag är tydlig redan vid det första föräldramötet hur det ska fungera och jag tror att det är det som gör att föräldrarna får förtroende för mig.
Dennis Winqvist älskar sitt arbete, men har liksom flera andra lärare brottats med problemet att inte räcka till.
Att den så kallade Pisaundersökningen visat sjunkande resultat tycker han inte är så konstigt. Många nyanlända har kommit och resurser saknas för att ge både dem och övriga elever tillräckligt med stöd. Dessutom minskar budgeten.

Men det handlar inte bara om pengar. Den ena pedagogiken efter den andra presenteras för lärarna. Det tar både tid och kraft från undervisningen.
Dennis Winqvist menar att fungerar bara elevgruppen väl så fungerar även lärandet. Då föds ett studieklimat.
– Jag är där för att bidra med att göra eleverna till fina människor, säger han. Det är ju dessa elever som ska lösa framtidens problem.

Att skapa arbetsro i livliga klasser är mer aktuellt än någonsin.
Dennis Winqvist som är lärare på Hasslarödsskolan i Osby har sitt eget recept på hur man skapar lugn i en orolig klass.

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar