Goran Kapetanovic lekte själv krig som liten. – Vi lekte partisaner och tyskar. Ingen ville spela tysk, det var problemet, men vi lekte det jämt, säger regissören. Foto: Folkets Bio
Malte (Loke Hellberg) är en hängiven beundrare av John Nash och diamantteorin. Samma teoretiker som styr hur USA:s utrikespolitik bedrivs. Foto: Folkets bio
Omar (Emilio Silva) och Malte (Loke Hellberg) skakar hand. Foto: Folkets bio
Mira (Meja Björkefall) är ledare för gänget på Maltes (Loke Hellberg) gård. Foto: Folkets bio

Vill skapa diskussion med Krig

Malte har ett specialintresse – gamla krig och teorier om krigföring. När han och mamman flyttar till ett nytt område hamnar han mitt i en vilande konflikt. Omar och Mira styr var sin gård, men de har gjort upp regler och håller sams. Tills Malte griper in. På fredag, 27 oktober, är det premiär för Malmöregissören Goran Kapteanovics barnfilm Krig – en film där han vill leda in barnen på ett svårt ämne och starta en diskussion.

Malmöregissören Goran Kapetanovic fick tidigare i år en regiguldbagge för sin film Min faster i Sarajevo.

Så hur kom det sig att du ville göra en barnfilm den här gången?
– Jag fick ett fint manus av en dansk författare, Jannik Tai Mosholt, som också jobbat med bland annat Borgen. Jag såg en stor potential i historien om en barnvärld, moraliska värderingar och gruppdynamik. Jag såg också det intressanta i det farliga med teorier som övergår i praktik och hur man kan ställa grupper mot varandra, säger Goran Kapetanovic.

När vi träffas under Malmö Filmdagar har filmen just visats för en stor skara barn. Att filmen fångar sin målgrupp står helt klart, barnen följer koncentrerat berättelsen. Vid ett samtal efteråt berättar flera av dem att de speciellt kommer att minnas ett par scener med våldsamma inslag. Och att hjälten är Omar, han som först talar om fred.
Svensk barnfilm handlar ofta i första hand om underhållning.
– Så det här är en film som görs i konkurrens med allt annat som görs på barnfilmsmarknaden. Jag vill skapa en diskussion genom den här äventyrliga, ibland roliga filmen som också har en allvarlig politisk underton. Barn i den här åldern är känsliga, så hur introducerar man ett så stort ämne som krig? De kommer att märka det någon gång i sitt liv. Det här ämnet är något man ofta går förbi och bagatelliserar. Jag ville göra en vacker äventyrlig film med bra dialog och manus, en som berättar vad som händer om det går fel när teorier blir praktik. Hur hatet kan spridas och hur elaka också barn kan vara mot varandra. Jag ville leda in barnen till ett ställe där man kan prata om svåra ämnen.

Också som regissör ville Goran Kapetanovic ta barnen på allvar.
– Ofta finns barn bara som rekvisita i filmer och vuxna skrattar åt dem. Jag ville jobba med skådespeleriet och jag tycker att många av barnen är bättre än vuxna skådespelare.
På 60-, 70- och 80-talet växte många barn upp med pedagogiska program på tv och dito filmer på bio.
– Programmen hade en kvalitet som berättade om svåra känslor på ett sätt som jag inte ser idag. Fem myror är ett sådant och när jag växte upp i forna Jugoslavien hade vi franska och tjeckiska filmer som War of the buttons. Nu vill jag att mina barn ska kunna gå på bio och se filmer som vi kan diskutera efteråt. Annars kan det ofta vara så att föräldrarna somnar på barnfilm. Det här är ett försök att återuppliva skandinavisk barnfilm, att skapa någon form av debatt.

De våldsamma scenerna i Krig har sitt berättigande, menar Goran Kapetanovic.
– Jag är noggrann med att undvika obefogat våld på film. Här finns en poäng med våldet. Men barnen har sett mycket värre saker, jag tror att här blir de mer berörda eftersom att de kommit in i en historia och följt en karaktär som sedan råkar ut för något. De är emotionellt engagerade i huvudkaraktären. Här finns det saker som jag kände att jag kunde berätta. Och jag vill säga att allt som förstörs måste byggas upp på nytt.

Filmen är inspelad i Malmö, på ön i Limhamn och det är många barn från Malmö med i filmen.
– Vi castade mer än 1000 barn till produktionen – och vi hittade rätt! säger Goran Kapetanovic.
Filmen har fått 11-årsgräns, men med föräldrar kan barnen gå från sju år.
– Det är bra att gå med föräldrar, det gör ju de flesta i den åldern ändå.
Som förälder kan man också reflektera över filmens aktualitet i dagens politiska landskap där terrorbalansen åter står på agendan med atombomber i flera händer.
– Ja, så är det verkligen. Det är aktuellt jämt, säger Goran Kapetanovic.

Vad händer med filmen nu?
– Den 27 oktober blir det premiär på många biografer landet runt. Filmen ska också på festivaler och det blir kul att ha en diskussion kring den.
Filmen är redan såld till flera länder.

Blir det mer barnfilm för dig nu?
– Nej, nu ska jag ta en paus och återgå till ett par tv-serier som jag är på gång att utveckla. Det finns också en annan långfilm som jag hoppas få göra nästa år. Problemet för filmare är ofta att man får vänta länge mellan två filmer. Det kan vara förödande för en regissör, så jag tycker att jag hade tur som fick det här fina manuset, säger Goran Kapetanovic.