Det var så när som på några stolar fullsatt i Röda salongen när modevisningen drog i gång under onsdagskvällen. Det var tredje året i rad som konceptet med dans, musik och modevisningen utgjorde en publikdragande mix. Foto: Andreas Lovén
Artisterna laddar inför modevisningen.

En dansande modevisning

hässleholm Bygg på ett lyckat koncept men våga att överraska.
Det var receptet för årets modevisning, där fler företag än någonsin deltog.
Vilket bidrog till en äkta kattmats-walk.

– Den största utmaningen? Att få alla att springa åt samma håll. Synka.
Strax innan modevisningen drar igång uppvisar producenten Helena Wessman ändå ett förvånansvärt lugn.
Trots alla de där pusselbitarna som ska klaffa så lovar hon leverans:
– Fullt ös!
Fler företag än någonsin finns representerade på modeshowen.
Det innebär en kanske inte helt logisk breddning, exempelvis med livsmedelsföretag.

På en modeshow? Hur går det till?
– Vi kommer att ha en kattmatswalk, säger Helena Wessman.
Många frågor dyker upp hos Norra Skånes utsända reporter.

Måste artisterna göra avkall på sitt skapande och artisteri när upplägget är tydligt kommersiellt?
– Företagen måste bli nöjda men det är vi som presenterar en idé för dem, sedan arbetar vi fram presentationen tillsammans. Artisterna får utlopp men det gäller att hitta rätt nivå. Vi har allt från lyrisk dans till lite tuffare stil.

Hur lång tid tar allt det här att förbereda?
– Oj. Flera månader.
Slutligen en faktauppgift. Det var fullsatt, så när som något tiotal biljetter.
Och så en faktauppgift till. Modevisningen är ett samarbetet mellan Hesslecity och artistgruppen Showtime.

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar