Annons

Nya S långt från Gö­ran Persson

Opinion I slu­tet av 1990-ta­let gjorde Gö­ran Persson (S) och Olof Johansson (C) upp om nya bud­get­reg­ler.
Opinion • Publicerad 26 oktober 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

I slu­tet av 1990-ta­let gjorde Gö­ran Persson (S) och Olof Johansson (C) upp om nya bud­get­reg­ler. Syf­tet var att un­der­lätta för mi­no­ri­tets­re­ger­ingar att få ige­nom en bud­get i riks­dagen utan att ris­kera att oli­ka ma­jo­ri­teter drev ige­nom ut­gifts­ök­ningar med stora bud­get­un­der­skott som följd.

Då hade de svens­ka stats­fi­nanserna raserats med en stor stats­skuld som följd, vil­ket ledde till att rän­te­be­tal­ningar blev den största bud­get­posten och där­med stat­lig verk­sam­het och oli­ka bi­drag måste be­gränsas.

Annons

De nya bud­get­reg­lerna in­ne­bar bland an­nat ett över­skotts­mål på från bör­jan två pro­cent av BNP över en kon­junk­tur­cy­kel för att minska stats­skulden, att hela stats­bud­geten skul­le an­tas i ett klubb­slag och ett bud­get­tak som fast­ställs ti­digt i bud­get­pro­cessen för att ga­ran­tera att över­skotts­målet nås.

Då var Mo­de­raterna inte med på upp­gö­rel­sen men alla par­tier utom Vänsterpartiet ac­cep­terade snart re­gel­verket. Un­der Alliansregeringen var fi­nans­mi­nis­ter An­ders Borg (M) den starkaste för­sva­ra­ren av bud­get­reg­lerna. För var­je re­ger­ing un­der­lättar det bud­get­ar­be­tet.

Men med Sve­ri­ge­de­mo­kra­ter­nas in­trä­de i riks­dagen, och sär­skilt po­si­tionen ef­ter va­let 2010 som tun­gan på vågen mel­lan blocken, ändrades plöts­ligt för­ut­sätt­ningarna.

2013 an­vände Socialdemokraterna, som kon­stru­erade bud­get­reg­lerna, inte bara V och MP utan ock­så SD som stöd för att bryta mot re­gel­verket. En av re­ger­ingen fö­re­slagen skat­te­sänk­ning bröts ur hel­heten och avvisades. En ex­tra be­sparing på ut­ri­kes­de­par­te­mentets an­slag drevs ock­så ige­nom.

Ste­fan Löfven och Mag­da­le­na Andersson kände sig inte läng­re bundna av Gö­ran Pers­sons upp­gö­rel­se 15 år ti­digare. Inte hel­ler tänkte de på att de kun­de sitta i Rein­feldts och Borgs po­si­tion senare med sam­ma risk för att bud­get­reg­lerna skul­le kö­ras över av en riks­dags­ma­jo­ri­tet.

I som­ras dis­ku­terade Allians­par­tierna möj­lig­heterna att göra nå­got lik­nan­de men de fyra par­tierna stannade för att av­stå från att bryta upp re­gel­verket. En ut­redning hade re­dan till­satts för att se över re­gel­verket med syf­tet att skapa ”en tyd­ligare bud­get­pro­cess”.

Istäl­let för att gå in i bud­get­pro­cessen hotade Alliansen med att rikta miss­tro­en­de­vo­tum mot nå­gra mi­nis­trar, om spe­ci­fi­cerade skat­te­höj­ningar fö­re­slogs. Det fick till följd att re­ger­ingen av­stod från att höja bryt­punkten (och där­med in­komst­skatten för många) och att höja skat­ten för små­fö­re­ta­ga­re ge­nom ändrade 3:12-re­gler.

Det var in­get for­mellt brott mot bud­get­reg­lerna men på gränsen. En miss­tro­en­de­om­röst­ning om kon­kret sak­po­li­tik är inte sär­skilt lämp­lig.

Det tog dock Socialdemokraterna som mo­tiv för att hop­pa av den ge­men­samma am­bi­tionen att tyd­lig­göra bud­get­reg­lerna. Istäl­let för att ar­gu­men­tera i sak för S-le­da­möterna i kom­mit­tén propagandistiskt fram att ” bor­ger­liga re­ger­ingar vid tre till­fäl­len (...) läm­nat ef­ter sig stora un­der­skott i stats­fi­nanserna”. S och MP går inte med på några för­slag om för­stär­kta bud­get­reg­ler.

Det är be­klag­ligt. Gö­ran Persson och Olof Johansson var fram­synta i slu­tet av 1990-ta­let. Den nya S-le­dningen för­skingrar arvet från Gö­ran Persson.

Yng­ve Su­nes­son
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons