Nya S långt från Göran Persson
I slutet av 1990-talet gjorde Göran Persson (S) och Olof Johansson (C) upp om nya budgetregler. Syftet var att underlätta för minoritetsregeringar att få igenom en budget i riksdagen utan att riskera att olika majoriteter drev igenom utgiftsökningar med stora budgetunderskott som följd.
Då hade de svenska statsfinanserna raserats med en stor statsskuld som följd, vilket ledde till att räntebetalningar blev den största budgetposten och därmed statlig verksamhet och olika bidrag måste begränsas.
De nya budgetreglerna innebar bland annat ett överskottsmål på från början två procent av BNP över en konjunkturcykel för att minska statsskulden, att hela statsbudgeten skulle antas i ett klubbslag och ett budgettak som fastställs tidigt i budgetprocessen för att garantera att överskottsmålet nås.
Då var Moderaterna inte med på uppgörelsen men alla partier utom Vänsterpartiet accepterade snart regelverket. Under Alliansregeringen var finansminister Anders Borg (M) den starkaste försvararen av budgetreglerna. För varje regering underlättar det budgetarbetet.
Men med Sverigedemokraternas inträde i riksdagen, och särskilt positionen efter valet 2010 som tungan på vågen mellan blocken, ändrades plötsligt förutsättningarna.
2013 använde Socialdemokraterna, som konstruerade budgetreglerna, inte bara V och MP utan också SD som stöd för att bryta mot regelverket. En av regeringen föreslagen skattesänkning bröts ur helheten och avvisades. En extra besparing på utrikesdepartementets anslag drevs också igenom.
Stefan Löfven och Magdalena Andersson kände sig inte längre bundna av Göran Perssons uppgörelse 15 år tidigare. Inte heller tänkte de på att de kunde sitta i Reinfeldts och Borgs position senare med samma risk för att budgetreglerna skulle köras över av en riksdagsmajoritet.
I somras diskuterade Allianspartierna möjligheterna att göra något liknande men de fyra partierna stannade för att avstå från att bryta upp regelverket. En utredning hade redan tillsatts för att se över regelverket med syftet att skapa ”en tydligare budgetprocess”.
Istället för att gå in i budgetprocessen hotade Alliansen med att rikta misstroendevotum mot några ministrar, om specificerade skattehöjningar föreslogs. Det fick till följd att regeringen avstod från att höja brytpunkten (och därmed inkomstskatten för många) och att höja skatten för småföretagare genom ändrade 3:12-regler.
Det var inget formellt brott mot budgetreglerna men på gränsen. En misstroendeomröstning om konkret sakpolitik är inte särskilt lämplig.
Det tog dock Socialdemokraterna som motiv för att hoppa av den gemensamma ambitionen att tydliggöra budgetreglerna. Istället för att argumentera i sak för S-ledamöterna i kommittén propagandistiskt fram att ” borgerliga regeringar vid tre tillfällen (...) lämnat efter sig stora underskott i statsfinanserna”. S och MP går inte med på några förslag om förstärkta budgetregler.
Det är beklagligt. Göran Persson och Olof Johansson var framsynta i slutet av 1990-talet. Den nya S-ledningen förskingrar arvet från Göran Persson.