Emelie Feursteins och Isabella Nenics mobiltelefoner ska hålla hur länge som helst i fortsättningen. Genom sitt UF-företag Caso UF ska de sälja stötdämpande mobilskal som gör att mobilerna tål nästan hur många och hur hårda smällar som helst. Foto: Robert Rolf

Slut på spruckna skärmar

HÄSSLEHOLM Tappad mobil med sprucken skärm som följd, och på det dyra reparationskostnader. Nu ska det vara slut på det menar Isabella Nenic och Emelie Feurstein som genom sitt UF-företag ska lansera ett nytt och mycket tåligt stötdämpande mobilskal.

Emelie Feurstein är ett levande exempel på en som tappat sin mobil ett flertalet gånger.
– Jag tror jag bytt mobil fyra eller fem gånger, säger Emelie Feurstein och ser lite skamsen ut.
När det var dags att starta UF-företag hade Isabella Nenic en idé om att sälja mobilskal, och när Emelie kompletterade den idén med att det borde vara ett stötdämpande mobilskal var grunden till deras Caso UF fött.

Att behovet av stötdämpande mobilskal är stort tycker de fått klart för sig genom den marknadsundersökning de gjort.
– Vi hade närmare 4 000 som svarade på den undersökningen, och 70 procent av dem tyckte det var en bra idé så då körde vi på, säger Isabella.
Det enda negativa de hört om deras mobilskal (som är tillverkat av silikon på insidan och hårdplast på utsidan) är att det skulle vara klumpigt, och det kan de delvis hålla med om.
– Visst mobilen blir betydligt större, men det är inga problem att ha den i fickan. Jag tror att det är en vanesak, säger Emelie som har ett skal som liknar det de ska börja sälja från och med nästa vecka.

Meningen var att de redan skulle haft sitt mobilskal till försäljning, men lite krångel med tullen har gjort att lanseringen av det dröjer en vecka.
– När vi väl får skalen kommer vi marknadsföra oss mycket på olika sociala medier och vara med på mässor. Sen ska vi bygga upp en webbshop som man kan beställa från, säger Emelie.
De börjar i förhållandevis liten skala med endast svart skal till iPhone 6 och 7, men de har planer på att även sälja skal som passar till andra märken och modeller. Dessutom ska de utöka med andra färger på skalen.

– Marmor är det många som frågar efter så det kommer vi också att sälja sen, säger Isabella.
De allra flesta väljer att vara fyra, fem stycken i sina UF-företag, men det har inte varit något för Emelie och Isabella.
– Vi tycker det fungerar bra med bara två. Även om vi är envisa båda två så har vi inte blivit ovänner någon gång, säger Emelie Feurstein.
– Jag tror inte att vi kommer ångra att vi bara är två. Vi lär oss mycket mer i och med att vi får göra allt själva, och det kommer vi ha nytta av. Sen om vi får mycket att göra så är det bara kul, säger Isabella Nenic.

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar