Kaj Göran Johansson öppnade dörren för Karl Einar Anderssons konst under tidigt 1970-tal. Han har inte stängt den sedan dess.
Rena julafton. Paket från Porjus väger fem kilo och är mycket väl inslaget.
Helnöjd. Kaj Göran packar upp ”Ur mikrokosmos”.
Tavlorna från Porjus, där de hängt i decennier. Foto: Carl-Johan Bauler
”Lazarus uppståndelse” från sent 1950-tal.
”Ur mikrokosmos”.

Två tavlor kom hem efter 58 år

SÖSDALA Livet och konstens vägar är i bland outgrundliga. Som hur två verk av Sösdalakonstnären Karl Einar Andersson hittade hela vägen från Porjus i Jokkmokks kommun till Sösdala.

Karl-Einar Andersson född 18 december 1925 i Norra Mellby, död 7 juli 1975.
Han var son till skräddarmästaren Albin Andersson och Théa Nilsson. Han studerade vid Skånska målarskolan 1942–1944 och vid Otte Skölds målarskola 1944–1945 samt vid Konsthögskolan i Stockholm 1945–1949 med undantag av 1947 då han studerade vid den danska konstakademin.
Han har mest gjort sig känd för sina offentliga utsmyckningar. Bland annat har han gjort glasmålningen i Norra Mellby gravkapell.
Andersson är representerad vid Moderna museet, Malmö museum, Skissernas museum i Lund, Norrköpings konstmuseum och i Lunds stads samlingar.
Det förekommer också att han signerade sina verk, där han stavar Karl i förnamnet med C, i stället för med K.
Källa: Konstnärslexikonet Amanda, med flera

I Sösdala är det Kaj Göran Johansson som är mottagaren av de två tavlorna, när de kommer i ett fem kilo tungt och mycket väl inslaget paket. Han öppnar med iver, sax och stor förväntan.
Han blir inte besviken.
– De är fantastiska, bättre än jag trodde, säger Kaj Göran om 1950-tals målningarna betitlade ”Ur mikrokosmos” och ”Lazarus uppståndelse”.

Att målningarna hittat tillbaka till Sösdala beror på en brand som ödelade Kaj Görans hem i oktober 2005 där hans verk av Karl Einar Andersson blev lågornas rov.
Kaj Göran är en stor beundrare och samlare av Karl Einar Anderssons konst.
– Jag hade 18 verk vid branden och nu har jag lyckats samla på mig tio, berättar Kaj Göran, när vi träffas i hans lägenhet i Sösdala.

På omvägar fick Elisabeth Walkeapää i Porjus redan på historien om den uppbrunna samlingen av en bekant, som kände till att Elisabeth en kort tid bott i Sösdala och dessutom hade två tavlor som Karl-Einar Andersson målat.
Ett samtal till Norra Skåne gjorde att Elisabeth kunde komma i kontakt med Kaj Göran Johansson.
– Jag bodde i Sösdala 1958-59 och jobbade som hushållslärare. Karl Einar var en i gänget som jag umgicks mycket med, berättar Elisabeth som köpte tavlorna innan hon lämnade byn för byn för nya lärartjänster.

Varför köpte du tavlorna?
– Jag tyckte om dem och det gör jag fortfarande. De är annorlunda. Men nu är jag över 80 år och man kan inte spara på allt. Jag tycker de hör hemma i Sösdala och är glad, att de kommer till någon som verkligen uppskattar dem. Jag har ju tittat på dem i 60 år nu, resonerar Elisabeth Walkeapää.
Efter flytten från Sösdala hade hon ingen vidare kontakt med konstnären.
– Nej, det hade jag inte och jag blev väldigt ledsen när jag fick höra att han dött, berättar Elisabeth.

Hon har heller aldrig träffat Kaj Göran Johansson, trots att de är varandra nära i ålder.
– Nej, vi träffades aldrig då, men det har varit jättetrevligt att prata med honom på telefon, berättar Elisabeth för Norra Skåne på telefon från Porjus.
I Porjus har aldrig funnits någon större förståelse för bilderna på hennes vägg.
– Här är det en annan typ av samisk konst som gäller, förkarlar Elisabeth.

Kaj Göran Johansson tycker att Karl Einar Andersson och hans konst är sorgligt bortglömd, även om hans tavlor hänger i ett flertal Sösdalahem idag.
– Han var otroligt produktiv och har ett fantastiskt formspråk. Det är det som ger kvalitet i bilderna, säger Kaj Göran som lärde känna Karl Einar Andersson under tidigt 1970-tal.
– Han bad mig att hjälpa till i trädgården, berättar Kaj Göran som intresserat sig för Anderssons och annan konst sedan dess.

Karl-Einar Andersson född 18 december 1925 i Norra Mellby, död 7 juli 1975.
Han var son till skräddarmästaren Albin Andersson och Théa Nilsson. Han studerade vid Skånska målarskolan 1942–1944 och vid Otte Skölds målarskola 1944–1945 samt vid Konsthögskolan i Stockholm 1945–1949 med undantag av 1947 då han studerade vid den danska konstakademin.
Han har mest gjort sig känd för sina offentliga utsmyckningar. Bland annat har han gjort glasmålningen i Norra Mellby gravkapell.
Andersson är representerad vid Moderna museet, Malmö museum, Skissernas museum i Lund, Norrköpings konstmuseum och i Lunds stads samlingar.
Det förekommer också att han signerade sina verk, där han stavar Karl i förnamnet med C, i stället för med K.
Källa: Konstnärslexikonet Amanda, med flera

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar