Foto: TT

Känner sig skrämda till att teckna avtal

HÄSSLEHOLM Pensionären Agneta Bergsten med flera vill varna för telefonförsäljare från företaget Protect Me.

Konsumentverket har utrett företagets metoder och avslutade ärendet i våras, men påpekar att de kan komma att öppna ärendet på nytt om felaktig marknadsföring eller felaktiga avtalsvillkor används.

Det var för snart en vecka sedan som Agneta Bergsten pratade med en av företagets försäljare. Det ringde i makens mobiltelefon och eftersom han var upptagen så svarade hon.
– En man som inte presenterade sig förklarade väldigt snurrigt att våra id-uppgifter förekom på nätet och att det fanns risk för att våra id-uppgifter kunde kapas och användas av andra.
– Först frågade han efter ett helt annat namn än något av våra och då anade jag direkt ugglor i mossen. Det verkade precis som om han läste från en lista med namn.
Mannen förklarade att företaget han representerade kunde hjälpa till med att skydda dem för id-kapning nu när uppgifterna cirkulerade på nätet.
Varför det? undrade Agneta Bergsten förvånat.
– Vi är aldrig ute på nätet och handlar. Vi betalar inte ens räkningar där. Det kändes inte alls seriöst. Dessutom skulle vi betala ett par hundra kronor varje månad och binda upp oss i 24 månader. Aldrig i livet!

Men säljaren gjorde allt för att skrämma upp Agneta Bergsten. Tänk så utnyttjade de kunde bli, menade han.
– Jag kan förstå om många äldre blir oroliga efter ett sådant samtal. Svårt att förstå allt med internet och hur det går till och så kanske man tecknar ett avtal för att man blir orolig.
Agneta Bergsten meddelade säljaren att de skulle resonera om saken och att han kunde återkomma dagen därpå.
Det gjorde han aldrig.

Konsumentverket har i sin tidigare kritik av företaget bland annat menat att marknadsföringen anspelar på konsumentens rädsla för att utsättas för id-kapning, något som de flesta konsumenter sannolikt känner oro inför.
I synnerhet om påståendena presenteras muntligen vid telefonförsäljning utan att konsumenten är förberedd, menar Konsumentverket.
I marknadsföringen förekom bland annat att ”Idag drabbas någon var 10:e minut och ”Varje dag är det 400 personer som drabbas och utvecklingen av skydd har inte gått i samma fart som kriminella har utvecklat sina strategier …”
Några stöd för påstående presenterades inte.
Verket har dessutom kritiserat företagets sätt att presentera avtalskostnaderna.
Allt detta ska enligt företagets korrespondens med verket ha rättats till.
Norra Skåne sökte under måndagen ansvariga för företaget utan att lyckas.

Dagens fråga

Såg du VM-finalen i fotboll?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×