Turkos lack och kromad list i -56 års modell
– Förr hade man nybilsmässor, men de funkar inte längre. Fordonsåterförsäljarna bygger sina egna mässor, säger Daniel Lindstedt, projektledare för Bilsport motorshow.
Ett nästan lika galet men inte lika högljutt projekt är Mika Auvinens Low Rider, en 23 meter lång långtradare som ska användas för att transportera torrcement i kring Helsingfors. Lastbilen är en veritabel orgie i krom och lila motivlack. Inget har sparats, inte heller för chauffören. Förarhytten går i samma stil.
Då såg inte bilarna ut som de gör nu. Inspirationen fick Mika Auvinen från Nordic Trophy, en tävling där den snyggaste lastbilen koras. Årets segrare? Mika Auvinen med lastbilen som nu ställs ut i Malmö.
Att lastbilarna väcker uppmärksamhet vart än de rullar är en underdrift. En av företagets chaufförer, Arto Simola, berättar om att bilar ofta stannar mitt på vägen.
Jan Plateryd köpte sin första Crown Victoria redan 1964, och hann äga ett par till trots att det bara tillverkades sammanlagt 603 exemplar.
Bilar är till stora delar en manlig värld. Men det finns plats för kvinnor, och inte minst unga tjejer. Det har bland annat Per Persson Landqvist, slöjdlärare i Hörby och tillika motorentusiast och vice ordförande i CMMC, Classic MC Moped Club. Han har fått några av sina elever att intressera sig för bilar och att meka, inte minst med A- och Epa-traktorer.
Två av dem är My Sjunnesson och Nathalie Olsén, som på mässan håller på att meka med My Sjunnessons A-traktor som hon köpt tillsammans med sin pappa.
Motormässan håller på i två dagar, lördag och söndag. På söndagen har mässan öppet klockan 10-17.