Den fantastiska asken döljer en liten flaska, kanske från 1930-talet tror Christina L Nordin. Men hon är inte säker, för ingen har ännu kunnat identifiera parfymen eller dess tillverkare. På etiketten står det Bonny Paris.Foto: Tina L Bengtsson
Grevinnans dyrbara essenser är från 1700-talets Florens.Foto: Staffan Nordin
Parfymflaskor kan se ut hur som helst, denna kommer från Corday Paris (1948) och är 22 centimeter hög.Foto: Staffan Nordin
Författaren, konsthistorikern, kosmetologen och parflymflasksamlaren Christina L Nordin tagit hjälp av maken Staffan Nordin, som tagit samtliga fotografier till hennes nya bok.
Christina och Birgit Lindvall i Beauty-Baren i Lund 1959. Foto: Privat
Den lille gossen är svensk och kommer från Gahns.Foto: Staffan Nordin
Tre olika Nina Ricci EdT (cirka 1960-2010). Skorna är från Madrid (1954). Foto: Staffan Nordin
En tomte från Yvy-fabriken i Ystad är senaste förvärvet. Flaskan är tillverkad kring 1920.Foto: Staffan Nordin
Denna klockformade flaska är tänkt att fungera som prydnad då parfymen tagit slut, berättar Christina L Nordin. Foto: Tina L Bengtsson

Förtrollas av historiska flaskor

De kan se ut nästan hur som helst: som en liten pojke, en tomte, en flaska fönsterputs eller en gatlykta. Parfymflaskor, dess design och kulturhistoria är en av Christina L Nordins största passioner. Hennes intresse väcktes av Ovidius beskrivning av hur man sminkade sig i det antika Rom.

Namn: Christina Lindvall-Nordin
Ålder: 77 år
Född: Höör
Bor: Ballinge gård, Våxtorp
Familj: maken Staffan, tandläkare; barnen Anna, kultursamordnare, Emma, biolog, och Olof, controller; åtta barnbarn
Husdjur: katten Pelle
Yrkesbakgrund: författare, konsthistoriker – museichef, kosmetolog – har drivit skönhetssalong med familjen
Fritidsintressen: bland annat parfymflaskor, stickning, pianospel och konst
Aktuell: med nya boken Design för doft – flaskor för flytande flärd om parfymflaskor samt med utställning på Malmö museer (25 november 2017 – 25 juni 2018, Slottsholmen) av valda flaskor ur hennes omfattande samlingar.

Nog för att hon haft en del favoritdofter genom åren, men det som verkligen betyder något för konsthistorikern och kosmetologen Christina L Nordin, är utformningen av väldoftens förpackning. Hennes samling av parfymflaskor omfattar nära 400 objekt, och hon är fascinerad av form, dekor och etiketter, som hon menar speglar tidens och platsens stilideal, design och kultur.
Det hela började egentligen redan i tonåren, då hon gick latinlinjen och läste den romerske skalden Ovidius Ars Amanti, en bok om kärlekskonst som också innehöll råd om vett och etikett samt beskrivningar om hur man skulle parfymera och sminka sig.
– Visste du att man till exempel använde flugben som lösögonfransar? säger hon.
Efter gymnasiet for Christina L Nordin till Florens för att läsa medicin. Men drömmen om läkaryrket övergavs efter något år och hon blev i stället kosmetolog.
Tillbaka i Sverige arbetade hon i mammans parfymaffär Beauty-Baren i Lund och läste samtidigt konsthistoria, där avhandlingen behandlade sminkningens historia i Sverige.

Parfymflaskorna i butiken – eller rättare sagt skyltexemplaren, så kallade factiser som inte innehåller parfym utan färgad sprit för att se fina ut – blev kvar i hennes ägo efter att butiken upphörde.
Flaskorna låg sedan nerpackade länge, medan hon bildade familj, blev museichef och började skriva böcker, ända tills äldsta dottern för några år sedan upptäckte den bortglömda skatten och undrade om hon inte skulle göra något av dem.
– Då började jag så smått ett mer organiserat samlande och nu är jag helt såld, säger Christina L Nordin.
Den äldsta flaskan är från 2000 f Kr, införskaffad för nära 60 år sedan i Egypten: en tämligen enkel men funktionell pjäs. Modernare exempel kommer från 1700-talet, då svenska damer började köpa parfym från kontinenten, till exempel den klassiska doften 4711, som säljs än idag.

En riktig dyrgrip är det schatull med essenser från Florens (1799) som den svenska grevinnan Fredrika af Bålby köpte på sin bröllopsresa.
– Efter att jag skrivit en artikel i tidskriften Antik & Auktion om mina flaskor hörde en dam av sig om dessa essenser, som hon ärvt, säger Christina L Nordin.
– Jag begrep ju inte vad de var värda och köpte dem för en tusenlapp, men idag skulle jag kunna få en bil för dem!
Hon har åtskilliga flaskor från utländska parfymhus men det mest spännande är den svenska parfymindustrin, som tog fart först i under 1800-talet.
– Det hade med industrialismen att göra. Jag har läst på om tåg, och hur parfymtillverkarna kunde ta sig till kontinenten och köpa råvaror och hur driftiga entreprenörer kunde få låna pengar, investera och bygga parfymfabriker, till exempel i Malmö, säger Christina L Nordin.
– Ibland är det svårt att ta reda på vem som designat själva flaskan, även om parfymhuset är känt, men i Sverige har glasbruken haft stor betydelse för den inhemska parfymflasktillverkningen. Om man är som jag, alltså supernyfiken, får man veta mycket mer.

Inför arbetet med sin nya bok, Design för doft – flaskor för flytande flärd, har hon besökt museer och grävt ner sig i diverse arkiv, vid bland annat Centrum för näringslivshistoria.
Hon är också medlem i International Perfume Bottle Association, vars medlemmar hjälper till med upplysningar.
– I Sverige är parfymflasksamlande inte så stort, men i England och USA har man stora mässor och auktioner för samlare, säger Christina L Nordin.
Nu hoppas hon kunna väcka andras intresse för denna hobby, både genom boken och med en utställning på Malmö museer av utvalda exemplar ur hennes samling.

Namn: Christina Lindvall-Nordin
Ålder: 77 år
Född: Höör
Bor: Ballinge gård, Våxtorp
Familj: maken Staffan, tandläkare; barnen Anna, kultursamordnare, Emma, biolog, och Olof, controller; åtta barnbarn
Husdjur: katten Pelle
Yrkesbakgrund: författare, konsthistoriker – museichef, kosmetolog – har drivit skönhetssalong med familjen
Fritidsintressen: bland annat parfymflaskor, stickning, pianospel och konst
Aktuell: med nya boken Design för doft – flaskor för flytande flärd om parfymflaskor samt med utställning på Malmö museer (25 november 2017 – 25 juni 2018, Slottsholmen) av valda flaskor ur hennes omfattande samlingar.