Lars Blomberg gör sitt sjätte år som ordförande i FMCK. I nuläget har klubben runt 320 medlemmar. foto: Magnus Wahlström
Lars Blomberg gör sitt sjätte år som ordförande i FMCK. I nuläget har klubben runt 320 medlemmar. foto: Magnus Wahlström
Lars Blomberg, ordförande i FMCK Hässleholm, hoppas att klubben snabbt ska kunna hitta en ny plats för sin verksamhet. FOTO: MAGNUS WAHLSTRÖM
Lars Blomberg gör sitt sjätte år som ordförande i FMCK. I nuläget har klubben runt 320 medlemmar. foto: Magnus Wahlström

”Då lägger klubben ner”

Arrangemanget av en SM-deltävling ligger inom en snar framtid och FMCK ökar stadigt i antal medlemmar.
Men bortom horisonten lurar även orosmoln. Nästa vecka tas beslut om klubben får fortsätta träna på Hovdalaområdet.
– Det kan bli en ödesdag för oss, säger klubbens ordförande Lars Blomberg.

1999 blev Lars Blomberg anställd på Transformator Service i Hässleholm. På arbetsplatsen, där han arbetar än idag, kom han i kontakt med folk i FMCK och 2003 var det dags för honom att själva kliva upp på endurohojen.
– Jag var 36 år när jag började, men sedan dess har jag varit ihärdig med körningen, säger han med ett snett leende.
Intresset för motorer och mc-sport var däremot ingenting nykommet. Tvärtom har det funnits med honom sedan barnsben.
– Att köra enduro är någonting jag alltid har drömt om och vid den tiden i livet hade jag tid och råd helt enkelt, konstaterar han.

För sporten är inte särskilt billig, i synnerhet inte i början. Förutom själva motorcykeln krävs allt från skydd till en släpkärra för att frakta hojen till träningen.
– Men det är att komma igång som kostar. Själva körningen har de flesta råd med. Istället för att dricka ett par öl kan man köpa några liter bensin, skrattar han.
Blomberg framhåller även den fysiska biten av sporten som en tilldragande faktor. Han berättar att han alltid motionerat och att enduron är en ypperlig träningsform för den som suktar efter varierad träning.
– Styrka, smidighet, koordination. Du får allting på ett bräde och dessutom har du roligt under tiden, säger han.

Hur duktig behöver du vara på att mecka med hojen?
– Det är en fördel om du kan det. Sporten bygger på tillförlitlighet, går någonting sönder ska föraren fixa mycket själv, säger Blomberg och exemplifierar:
– Får du under en tävling punktering måste du byta slang och allt annat själv, under tidspress. Det krävs många färdigheter för en tävlingsdag.

Ordförandeskapet i FMCK tog han över för sex år sedan och han beskriver sin roll som en slags ”spindel i nätet” mellan medlemmar och styrelse. Dessutom är tävlingar något som tar en del tid i anspråk.

Är arbetet slitigt?
– Nja. Ofta kan jag göra mycket på lediga stunder och vi har en aktiv styrelse vilket förenklar. Det funkar ganska bra helt enkelt, säger han.

Med 320 medlemmar i klubben och en växande ungdomssektion är mycket av arbetet i klubben av muntrare natur.
Men mer allvarsamma spörsmål finns.
FMCK har länge hållit till och tränat ute på Hovdalaområdet, något som kommunen velat ändra på.
Ifjol fick klubben en tidsfrist till och med den 30/6 2018. Sedan måste klubben flytta någon annanstans.
– Vi har ansökt om dispens och miljönämnden ska behandla frågan i nästa vecka, den 19:e, säger Blomberg.
– Hoppas att vi får fortsätta på Hovdala, annars kan vi lägga ner föreningen.

Om de säger nej får ni lägga ner?
– Ja. Hela föreningen bygger på att vi har någonstans att vara. Får vi inte dispens får vi lägga ner 30/6. Men vi tror ändå att kommunen kommer vara samarbetsvilliga.

Arbetet med att hitta ett nytt område för klubbens verksamhet har visat sig utmanande. Hässleholm Nord har varit ett alternativ, men föll bort. Ett annat förslag var ute vid soptippen i Vankiva, men där satte bullertillståndet stopp.
I första hand hoppas klubben nu på privat mark.
– Vi har ett alternativ där vi haft ett första möte, men inte mycket mer. Precis var vill jag inte säga i nuläget, säger Blomberg och betonar att klubben är beredda att ta allt arbete med att iordningställa en ny bana.

Men trots all osäkerhet kring 2018 har klubben stora planer. Helgen den 22-23 april kommer den första deltävlingen i SM att arrangeras av FMCK. Start och målgång sker vid Hässleholmsgården och tävlingen är ingen liten apparat.
– Runt hundra funktionärer och 40-50 personer som förbereder och återställer själva banan. Planeringsarbetet är redan igång och i januari kommer vi att börja klippa grenar, bredda vägar och annat dylikt banarbete.
– Ganska mycket jobb, konstaterar Blomberg.

SM-deltävlingen blir en upplevelse för de FMCK-förare som får möjlighet att tävla på hemmaplan inför släkt och vänner. Men även för övriga medlemmar i klubben, som under arbetet med tävlingen får chansen att lära känna varandra ordentligt.
– Kamratskapen kommer verkligen fram. Vi grillar tillsammans och man får namn och ansikte på många. Det är onekligen en väldigt social tillställning för FMCK.