Henrik Edwall på Paulssons cykeltema poserar med 2017 års trendigaste julklapp. Foto: Johannes Höghäll Johnsson
Jonas Ekberg på Mohlins. Foto: Johannes Höghäll Johnsson

I år skall det ligga en cykel under julgranen

Hässleholm Årets julklapp 2017 är elcykeln. Men Hässleholms cykelhandlare har inte märkt av någon rusch.
– Folk har nämnt det lite men det är inget som har påverkat oss särskilt mycket. Det är rätt mycket pengar för att vara årets julklapp, säger Jonas Ekberg på Mohlins cykel & motor.

När Handelns utredningsinstitut (HUI) utsåg årets julklapp var det något överraskande elcykeln som valdes. En elcykel är en cykel med en batteridriven elmotor som används i uppförsbacke och motvind.
– Det finns en efterfrågan. Det som påverkar är troligtvis elcykelpremien från staten, säger Henrik Edwall på Paulssons cykeltema.
Elcykelpremien är på max 25 procent och gör priset något mer överkomligt. Att köpa en elcykel är nämligen knappast något som man gör på impuls.
– Elcyklar är från 13 000 och uppåt. Oftast är de mellan 15 000 och 30 000, berättar Jonas Ekberg på Mohlins.

Henrik Edwall förklarar att elcykeln i första hand är ett stadsfenomen.
– Man kan säga att ju större staden är, desto större är efterfrågan på elcyklar. Och Hässleholm är en tillräckligt stor stad, säger han och får delvis medhåll från Ekberg.
– Grundidén är att använda cykeln i pendlingssyfte men här är det mer äldre och folk med bekymmer som är intresserade, säger Ekberg och fortsätter:
– Det är sällan någon under 30 som tittar på elcykel och egentligen är det mest 40 år och uppåt.

I slutändan har ändå elcykelförsäljningen ökat snabbt både i Sverige och i Hässleholm. Och kanske är den nya elcykelpremien början på en elektrisk boom.
– Tekniken har mognat lite nu. Försäljningen har ökat i ett par års tid och det stora lyftet var väl för två år sedan, säger Henrik Edwall.
Vad skall man då tänka på om man är sugen på en elcykel? Edwall och Ekberg är överens om att det måste vara en riktig investering.
– Om man skall köpa elcykel är det viktigt dels att köpa god kvalitet och dels att köpa en cykel med reservdelar, som någon kan utföra service på, säger Edwall.
– En elcykel kan komma upp i höga hastigheter och en kvalitetscykel har till exempel däck som är tåligare för punktering och som är anpassade till vårt klimat, tillägger han.
Jonas Ekberg är inne på samma spår.
– Man skall inte köpa för billigt. Det finns ett gammalt uttryck som lyder ”man får vad man betalar för” och det gäller fortfarande, säger han och fortsätter:
– Sedan måste man komma ihåg att ladda batteriet kontinuerligt, även när cykeln inte används. Om batteriet går helt tomt blir det svårare att ladda igen.

Dagens fråga

Har du åkt mycket tåg i sommar?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×