Linda Hambäck. Pressbild
Felix Herngren (Valdemar), Stellan Skarsgård (Gordon), regissören Linda Hambäck och Melinda Kinnaman (Paddy) under inspelningen. Foto: Lee Film
Musen Paddy och paddan Gordons utreder brott i skogen tillsammans. Foto: LEE Film
Gordon & Paddy börjar med att skogens dagisfröken, ekorren Valdemar, har blivit bestulen på sina älskade nötter och anmäler det till polisen. Foto: LEE Film

Hambäcks julpresent till yngsta biopubliken

Tillsammans med illustratören Gitte Spee har författaren Ulf Nilsson skrivit fyra böcker om paddan Gordon och musen Paddy, skogens bästa poliser. På fredag är det premiär för regissören Linda Hambäcks animerade långfilm om det charmiga paret.
– Vi följer böckerna men har en egen röd tråd, säger hon om Gordon & Paddy.

Linda Hambäck har lång erfarenhet som regissör, manusförfattare och producent av animerad barnfilm genom sitt eget bolag LEE Film. Förra året kom till exempel Bajsfilmen som hon har regisserat och hon har också producerat filmerna om Stina Wirséns Vem-figurer och var både manusförfattare och producent för Wirséns omdiskuterade Liten Skär och alla små Brokiga.
För att hitta inspiration till nya filmer brukar Linda Hambäck köpa nya barnböcker som hon tycker verkar vara spännande. När hon läste Ulf Nilsson och den holländska illustratören Gitte Spees böcker om Gordon och Paddy blev hon helt förälskad och såg filmen framför sig direkt.
– Ulf Nilsson har något i sin ton, han är så träffsäker på det här sentimentala men ändå lustfyllda och spännande och på det vänliga men också farliga som finns i skogen, säger hon eftertänksamt. Och han har en lunk i böckerna som jag verkligen ville förvalta på den vita duken.

Filmen om Gordon & Paddy riktar sig till en målgrupp mellan fem och sju år, men det finns något i berättelsen även för syskon, föräldrar och mor- och farföräldrar påpekar Linda Hambäck.
Med premiär den 22 december är den också en riktig julfilm som börjar i en vackert snöklädd skog där ekorren Valdemar har blivit bestulen på sina nötter. Han vänder sig till skogens polis, paddan Gordon, för att få hjälp att hitta tjuven. Gordon befarar att det är skogens farligaste djur, räven, som ligger bakom stölden.
Under utredningen lär den eftertänksamma och långsamma Gordon känna den kvicka och smarta musen Paddy som blir hans assistent och som småningom tar över jobbet när Gordon går i pension.

Filmen, som är Linda Hambäcks första långfilm, följer de två poliserna under ett helt år och genom flera fall. Som en röd tråd finns rädslan för räven och förutom Gordon och Paddy ett gäng återkommande figurer.
Filmen bygger på tre av Ulf Nilssons böcker och manus har skrivits av Janne Vierth.
– En bok hade inte räckt till en långfilm men Ulf har varit så generös och tillåtit oss att härja fritt i hans värld, förklarar Linda Hambäck. Vi har egentligen inte ändrat så mycket men i böckerna har Gordon till exempel en batong som han aldrig använder. Det fungerar inte i film, man kan inte visa en batong om den inte används så den har vi tagit bort. Det är sånt som vi ändrat. Och så har vi lagt till att räven har större betydelse. Faran i skogen finns i böckerna också men inte lika markant. Vi följer böckerna men har en egen röd tråd.

Gordon och Paddys röster görs av Stellan Skarsgård och Melinda Kinnaman och ekorren Valdemar av Felix Herngren. Stellan Skarsgård var den första som sa ja.
– När vi hade skrivit klart manus i början av 2016 frågade jag honom och han läste på två veckor och sa sedan direkt–jag är med!, berättar Linda Hambäck. Han är verkligen Gordon och vi har filmat honom och de andra när de spelade in rösterna också och gett animatörerna materialet så att de kan få med mimik och ansiktsuttryck. Stellan är fantastisk, en oerhört bra skådespelare och så trevlig att jobba med. Och Melinda och Felix gör också fantastiska prestationer.

Att regissera en animerad film är lite som att vara dirigent eller som att skapa ett stort, levande bildcollage menar Linda Hambäck.
– På många sätt är det samma som i en vanlig film. Man är den som tycker till om vad karaktärerna ska ha på sig, hur de uttrycker sig och sedan har man teamet med de fantastiska animatörerna och skådespelarna som förvaltar idéerna. Men det är dirigerandet som gör berättelsen. Jag står för tajming, när musiken kommer in och hur vi bygger filmen, man måste tänka på allt i detalj, men också i helikopterperspektiv.
Det är också ett arbete som tar lång tid. Arbetet med Gordon & Paddy inleddes redan 2014.
– Med fullt team är vi 20 personer som arbetar med det här. Varje animatör gör till exempel 1,5 sekunder film per dag. Men jag tycker om det här sättet att göra film på och blir nästan hög av lycka när jag cyklar till jobbet på morgonen och har det här samtalen mellan två kaniner eller mellan Gordon och Paddy i huvudet. Det är så otroligt lustfyllt.

Inför premiären av Gordon & Paddy känner hon sig både stolt och glad–och kanske lite lättad över att ha rott hela projektet i mål.
– Jag tror aldrig jag har jobbat så hårt, det har vi gjort hela gänget och jag känner mig så glad över resultatet men samtidigt nu när man har visat den ett par gånger så går man vidare till nästa film och lämnar över den här som en present till publiken, så får man se om de tycker om den eller inte.

Vad blir nästa filmprojekt?
– Frida Nilsson har skrivit en bok som heter Apstjärnan som handlar om en flicka som heter Jonna och bor på barnhem. En dag kommer en gorilla och adopterar henne och det var inte riktigt den mamma hon tänkt sig. Den är väldigt, väldigt rolig och så fort det här är sjösatt ska vi försöka finansiera den.

Filmer av Linda Hambäck:
Regi: Gordon och Paddy (2017), Bajsfilmen – Dolores och Gunellens värld (2016), Tänk om … (2014), Fighting Spirit (2013),
Manus: Tänk om … (2014), Fighting Spirit (2013), Liten Skär och alla små Brokiga (2012),
Producent: Gordon och Paddy (2017), Bajsfilmen – Dolores och Gunellens värld (2016), Tänk om … (2014), Fighting Spirit (2013), Liten Skär och alla små Brokiga (2012), Vem filmerna 2 (2012), Vem filmerna 1 (2010) Tussilago (2010) Lögner (2008), I väntan på bruden (2000)
Linda Hambäck om …
… skillnaden mellan att göra en animerad kortfilm och en långfilm: ”Det var en överraskning att det var så stor skillnad. Det är inte bara den dubbla tiden, det handlar också om att man måste ha en helt annan kontinuitet i produktionen. Man måste också lägga upp produktionen annorlunda. Till exempel om man har ett klaffel, om man missar en sak på Gordons skrivbord där det finns så många olika saker hade det varit en kortfilm går det fortare att ändra för man måste inte ändra på så många ställen. Men det är också väldigt lustfyllt. Har man ett längre format att berätta i så kan man också berätta olika linjer på olika sätt.”

… att göra film för 5- till 7-åringar: ”Alla mina filmer är den målgruppen, den yngsta biopubliken, och jag gillar verkligen att göra film för dem. De är så ärliga. Om de tycker det är tråkigt så går de därifrån eller börjar titta på något annat. Det finns en utmaning där. Vi hade en visning i Trollhättan i går för publik som vi inte känner och då kände vi att de förstod, att filmen landade.”
… hur läskig film man kan göra för den målgruppen: ”Det är så olika, en del tycker ingenting är läskigt och en del är rädda bara man släcker i salongen så man får gå på sin magkänsla. Och när jag visar klipp för kompisars barn så brukar jag titta på barnen, inte filmen, och se hur de reagerar.”
… det blir någon fortsättning på Gordon & Paddy: ”Vi får se – det är inget som är på gång just nu. En fortsättning hänger på om man hittar en bra historia, att det blir ännu bättre än den första. Och så handlar det lite om ens tid på jorden. Nu har vi ägnat tre år åt det här och då är det dags att gripa tag i nya karaktärer.”
… vilka som är hennes favoritkaraktärer i Gordon & Paddy: ”Naturligtvis tycker jag mycket om Gordon och Paddy men Valdemar är nog också en favorit. Gordon och Paddy är mycket som i boken, lunket och kvickheten mellan dem två, men Valdemar tycket jag blev en väldigt rolig joker i det hela. Han kommer in med mycket komik och det gillar jag.”

×