Framför allt bilar som är tillverkade före 1970 är åtråvärda för samlare. I leksaksmuseet i Bergrummet står rariteterna på rad, dock utan sina originalkartonger. Foto: Henrik Montgomery/TT
Cadillac Eldorado 1956. Foto: Henrik Montgomery/TT
Replik av rallybilen Sunbeam Alpine 1955–1959. Foto: Henrik Montgomery/TT
En Fiat 500 är mumma för Italienfrälsta. Foto: Henrik Montgomery/TT
Den här Mustangen må ha ett högt affektionsvärde, men i reda pengar är den lågt skattad. Foto: Henrik Montgomery/TT
Sportbilar kan få samlare att höja på ögonbrynen. Foto: Henrik Montgomery/TT
En sovjetisk regeringsbil i skalan 1:43. Foto: Henrik Montgomery/TT
När det gäller samlande gäller samma regler för stora och små ekipage, menar leksaksexperten Peter Pluntky. Foto: Henrik Montgomery/TT

Bättre bilar utan lek

Motor Den dyraste resan man gör som nybilsägare är trippen från handlaren och hem. Så fort bilen lämnar firman sjunker den i värde med flera tusen kronor. Den principen gäller även för leksaksbilar.

Om man väljer att ställa in sin nya bil i garaget, palla upp den, tömma den på olja plus bränsle och sedan pyssla om den då och då kan den efter runt femtio år återfå sitt ursprungliga värde _ som pedantskött veteranbil i originalskick. En snabbare utveckling av bilinvesteringen är att köpa en exklusiv sportbil tillverkad i en begränsade serie _ till exempel Ferrari, Lamborghini eller Porsche. Men även här handlar det om att parkera ekipaget i garaget och invänta prisstegringen.

Ett mindre utrymmeskrävande sätt att fordonsinvestera är att samla på leksaksbilar från engelska Dinky Toys, Corgi toys, Matchbox, danska Tekno eller tyska Märklin och Schuco. Men samma grundregler gäller här. Åken får inte ha varit i ”trafik” utan måste vara helt intakta och omärkta av lek samt förpackade i originalkartong.
– När det gäller Dinky Toys och Corgi Toys ska de dessutom vara tillverkade före 1970, för att möjligen ha något samlarvärde, säger Peter Pluntky, tidigare expert i SVT:s ”Antikrundan”.
Han är också en av dem som ligger bakom det i somras öppnade leksaksmuseet i Bergrummet, under Ostasiatiska museet på Skeppsholmen i Stockholm.

Det florerar överdrivna förväntningar på värdet på de egna gamla leksaksbilarna. Visst finns det exempel på gamla bilar som kostat upp till 250|000 kronor, men det handlar då om rariteter, ungefär som sällsynta frimärken. Dagens småbilssamlare är företrädesvis medelålders män som samlar modeller av samma märke som de själva äger eller gillar. Har man en Volvo och vill samla modellbilar, blir det just sådana.
Det tillverkas oerhört fina och tekniskt komplicerade modeller som koster flera tusen kronor.
– En välgjord modell är kul att ha och om det är samma bil man har i garaget behöver man ju inte gå ned och titta på den. Det räcker med att titta på hyllan, säger Peter Pluntky.

Dagens fråga

Har du campat i sommar?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×