En stillbild ur Hopptornet. Filmen har haft miljontals visningar på NY Times sida Op-Docs.
En stillbild ur Hopptornet.
Axel Danielson och Maximilien Von Aertryck har tillsammans gjort Hopptornet. Den 23 januari får de veta om de får en Oscarsnominering. Foto: Heinrich Voelkel
Pressbild.

Med hopp om Oscar

Från Vittskövle till Göteborg till Guldbagge till – Oscars?
För filmaren och producenten Axel Danielson finns en chans att bli Oscarsnominerad med den uppmärksammade kortfilmen Hopptornet som han gjort tillsammans med Maximilien Von Aertryck. 

Axel Danielson
Bor: I Göteborg, uppväxt i Vittskövle
Gör: Filmmakare, producent, klippare
Bakgrund: Jobbade som brandman i Kristianstad innan han kom in på Filmhögskola. Är delägare i Plattform Produktion och har gjort flera kortfilmer och dokumentärer, bland annat Pangpangbröder, 2011
Aktuell med: Hopptornet som är en av tio filmer på Oscarakademiens shortlst. Nomineringarna släpps den 23 januari. Han är även nominerad till en Guldbagge med kortfilmen Studio 5, även den gjord tillsammans med Maximilien Von Aertryck

Hur reagerar människor när de ställs inför ett val där instinkten spelar stor roll?
Det försökte Axel Danielson, från Vittskövle, och Maximilien von Aertryck ta reda på i sin kortfilm Hopptornet, som finns på Oscarsakademins shortlist. Filmen är därmed en av tio filmer som kan bli nominerade i kategorin bästa dokumentära kortfilm. Duon hade länge haft en idé om att göra en film utan någon utpräglad story och som fångar människans tvivel. De sökte efter statister som aldrig hoppat från ett tio meters hopptorn förut. Skulle de hoppa, trots att instinkten kanske säger nej? Eller skulle de klättra ned för stegen igen?
– Vi var noggranna med att understryka att vi var intresserade av att filma det momentet när man ska ta sitt beslut. Det roliga är att det då både blir ett slags existentiellt igenkännande men också en slags humor i det, och det är alltid viktigt att skildra saker med humor. För mig blir det mycket starkare om det finns humor i allvarliga bilder, säger Axel Danielson.

Filmen hade premiär på Startsladden i Göteborg 2016, där den också vann. Hopptornet har i nuläget varit på en stor mängd festivaler och har flera vinster i bagaget. För ett år sedan var den en av filmerna att tävla i Sundance, och det var där som New York Times fick upp ögonen för Hopptornet.
– De kontaktade oss och sa ”vi har aldrig sett något liknande, vi vill köpa den här”. Så vi har skrivit kontrakt med dem.
När filmen blivit publicerad på New York Times dokumentärfilmssida, Op-Docs, började den få större spridning.

Axel Danielson och Maximilien Von Aertryck, som båda jobbar på Plattform Produktion tillsammans med bland andra Ruben Östlund, beslutade sig därför för att skaffa en publicist i USA för att försöka få in filmen i Oscarskretsarna.
– Det här är en av få gånger som jag och Maximilien kommer ha något som kan röra sig mot en Oscar. Vi gör ju film som nästan är i opposition mot Hollywood skulle jag säga. Hela Plattform gör det, med The Square och våra kortfilmer och dokumentärer, de rör sig mer i en europeisk tradition och influenser av rörlig bild snarare än klassisk filmdramaturgi.
– Om den här kan ta sig in som en räv i ett hönshus eller en katt bland hermelinerna då är det klart att vi måste göra det, säger han med ett skratt.

Med Hopptornet hade duon en utpräglad vision från början.
– Det vi försökt göra är en film som försöker visa att vi är väldigt lika varandra var vi än finns i världen. De här instinkterna av att vara försiktig vid kanten av ett stup är nedärvd sedan generationer, men också instinkten av att man gör det ändå, säger Axel Danielson. Vi är ett utpräglat flockdjur som kommer att påverkas av situationen och gruppen, jag tror att med det där att titta på det rent mänskliga, där sticker vi ut i shortlistfältet. Jag tror att vi har en bra chans, fortsätter han om utsikterna att faktiskt bli en av filmerna som nomineras.

Under arbetet med filmen har de lagt ned mycket tid på klippningen.
– Klippningen handlar mycket om att orkestrera rytmen och momenten. Vanlig klippning handlar om att få ihop en story men den här typen av klippning liknar mer en musikalisk komposition, säger Axel.

Vad gör Hopptornet till en dokumentär snarare än en konstfilm?
– Det tycker jag är en bra fråga. Man kan till och med fråga sig om det är fiktion eller dokumentär. För å ena sidan är det som sker dokumentärt, men själva inspelningssituationen har alla kännetecken för en fiktionsfilm. Det är människor vi har ett avtal med, de får betalt i statistarvode, hela situationen är riggad och allting ser ut som en fiktionsinspelning men det klassas ändå som en dokumentärfilm. Det där är tycker jag är intressant, för å ena sidan är det viktigt att det som sker är på riktigt men å andra sidan – känslan som uppstår hos publiken, den uppstår ju oavsett om det är arrangerat eller inte.

Axel Danielson flyttade från Vittskövle 2001 då han kommit in på Filmhögskolan i Göteborg, men intresset för film och bilder kom tidigare.
– Jag har föräldrar som har varit väldigt intresserade av bildområdet. Min pappa är Jan Danielsson, från Mitt i naturen. Han jobbade ju med kamera och med konst från att jag var liten. Jag växte upp i ett kollektiv som var ett kulturproducerande kollektiv i Vittskövle och min mamma var konstnär. Jag tror att intresset för bild kom därifrån, berättar han. Själva sättet att betrakta film på och sättet att hitta energi i ett slags motstånd, kommer mycket från Kalle Boman som var professor på Filmhögskolan. Sedan är det även sammanhanget med Plattform Produktion. Vi hjälper varandra i allas projekt och delar den här synen i filmområdet, att det måste finnas ett lustfyllt motstånd och energi i att agera mot konventionerna. Och naturligtvis att jag och Maximilien har hittat varandra i ett väldigt fruktbart samarbete.

Har du själv hoppat från tian?
– Ja, det har jag faktiskt. Jag hade inte gjort det innan filminspelningen men när vi skulle ta slow motion bilderna behövde vi några hoppare till. Så både jag och Maximilien hoppade. Jag hade aldrig gjort det om det inte var för filmen, jag tyckte att det var otroligt obehagligt.

Axel Danielson
Bor: I Göteborg, uppväxt i Vittskövle
Gör: Filmmakare, producent, klippare
Bakgrund: Jobbade som brandman i Kristianstad innan han kom in på Filmhögskola. Är delägare i Plattform Produktion och har gjort flera kortfilmer och dokumentärer, bland annat Pangpangbröder, 2011
Aktuell med: Hopptornet som är en av tio filmer på Oscarakademiens shortlst. Nomineringarna släpps den 23 januari. Han är även nominerad till en Guldbagge med kortfilmen Studio 5, även den gjord tillsammans med Maximilien Von Aertryck