Enas om snabbtågen
Vänd på alla stenar för finansieringen av snabbtågsjärnvägen, lovade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), vid Byggindustriernas ”infratoppmöte” i Hässleholm i fredags.
Han öppnade för en diskussion om både lånefinansiering, OPS (offentlig-privat samverkan) och gröna obligationer, som föreslogs av en utredning häromdagen.
Det stämde inte riktigt överens med vad finansminister Magdalena Andersson sagt tidigare, men budskapet uppskattades av den hundrahövdade publiken som mestadels bestod av kommunala politiker och tjänstemän samt företrädare för olika byggföretag och fackliga representanter.
Eneroth lovade också bjuda in allianspartierna till överläggningar om snabbtågen för att försöka få till stånd en gemensam lösning. För det handlar om stora pengar som ska investeras under lång tid. Då behövs en bred majoritet så inte ett startat projekt avblåses efter nästa val.
Men Eneroth har lovat bjuda in flera gånger tidigare på olika konferenser och än har inte partierna fått någon inbjudan. Vi behöver ett datum påpekade Centerns trafiktalesman Anders Åkesson.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon avsvor sig ansvar för den långa byggperioden i sitt förslag. Hon har bara följt regeringens direktiv och har inget emot snabbare byggtid.
Catharina Håkansson-Boman från den just avslutade Sverigeförhandlingen påminde om att avtalen med kommunerna utgår från att järnvägen ska vara klar 2035. Om besluten blir annorlunda kan kommuner och regioner säga upp avtalen om medfinansiering.
Så av många skäl finns det anledning för Tomas Eneroth att verkligen skicka över inbjudan, inte bara parta om den. Allianspartierna måste ena sig om att stå för sina vallöften om snabbtåg. Då kan en finansiering som inte behöver räknas av mot statsbudgeten direkt hittas. Det krävs om snabba tåg ska bli verklighet snabbt.