Annons

Man kan inte straffa duktiga elever

Opinion Var tredje lärare i Hässleholm svarade ja på frågan om duktigare elever bör vänta in elever som behöver mer hjälp och arbetar långsammare.
Opinion • Publicerad 17 januari 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Var tredje lärare i Hässleholm svarade ja på frågan om duktigare elever bör vänta in elever som behöver mer hjälp och arbetar långsammare.

Det är enormt viktigt att elever som behöver längre tid för att lära sig ska få det. Det ger sig också att elever som behöver mer hjälp kommer att ta upp mer av lärarens tid och det är i de flesta fall i sin ordning.

Annons

Men att elever som jobbar snabbt och har lätt för att lära måste sitta av tiden för att vänta på hjälpbehövande elever är en konstigt och orättvis tanke. Skolan ska vara till för alla. Även elever som behöver extra stimulans måste få vara en faktor i hur man lägger upp undervisningen. Det är inte ovanligt att elever med hög kompetensnivå hoppar av skolan eller gör dåligt ifrån sig på grund av frustration över bristen på stimulans, vilket skolinspektionen slår fast i sin rapport ”Utmaningar i undervisningen” från 2016. Det kan leda till att duktiga barn får dåliga betyg, eftersom det är svårt att hålla uppmärksamheten på arbetsuppgifter som de tycker är tråkiga. Det är lika orättvist som om ett barn med stort hjälpbehov inte får den hjälpen.

Om lärare inte tycker sig ha tid att ta fram arbetsuppgifter också på den nivå som duktiga elever behöver för att lära sig något nytt måste det finnas andra metoder för att skapa stimulerande aktiviteter för dem. Att tycka att den elev som behöver mest tid på sig för att lära ska sätta tempot är ett märkligt slags jantelag för barn.

Martina Jarminder

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons