Sjukhusets nya giv: Checka in själv och slipp köa
Förutsatt att man har en redan bokad tid. Sjukhuset tar emot mellan 200 och 250 bokade patienter i centralkassan i entrén dagligen. Sedan starten med självincheckning i oktober utnyttjar upp till en fjärdedel av patienterna möjligheten.
– Vi hoppas naturligtvis att fler ska använda sig av den möjligheten. Det ökar patientflödet och gör det snabbare för patienten, som slipper stå i kö till kassan, säger Kristina Degerman, projektledare för självincheckning i sjukvårdsdistrikt Kryh (Kristianstad, Ystad och Hässleholm).
För två år sedan beslutade regionledningen att införa självincheckning på sjukhus och vårdcentraler i Region Skåne.
Automaten för självincheckning introducerades på sjukhuset i Hässleholm i höstas.
– Incheckningen fungerar mot sjukhuset men inte mot vårdcentralerna ännu och kan användas för patienter under 20 år och över 85 år med frikort, berättar Kristina Degerman.
Systemet ska även byggas på med en betalfunktion senare i år.
För att kunna checka in själv måste man ha en bokad tid.
– Man går fram till automaten och slår in sitt personnummer. Då får man ett kvitto på sitt bokningsnummer och den doktor, eller enhet man ska besöka vet att man har kommit. Man kan också bestämma om man vill ha fakturan hemskickad, eller betala med kort, förklarar Kristina Degerman.
Det här ger patienterna ett val vid långa kassaköer.
– Går man ofta till sjukhuset är det enkelt att knappa in sig och fortsätta in till behandling, fortsätter Kristina Degerman.
Den bemannade centralkassan finns kvar även i fortsättningen. Det är upp till varje besökare att bestämma om man vill ha en personlig kontakt, eller knappa in sig själv.
– Det är många som har frågor, som personalen i kassan hjälper till att besvara. Vi får frågor om många saker, säger Carina Andersson, som arbetar i centralkassan, eller receptionen som den kallas av flertalet.
På Centralsjukhuset i Kristianstad har det funnits två incheckningsautomater sedan sommaren 2015 i ett pilotprojekt. Nu byggs systemet ut på alla enheter för bokade tider.
Carina Andersson tycker att självincheckningen har gett henne mer tid över till att ta hand om patienter som behöver hjälp.
Fredrik Berg, som är timanställd i centralkassan håller med.
– Det märks att de som visas att gå till incheckningen fortsätter att göra det, säger han.
Personalen i centralkassan arbetar inte enbart för patienterna utan bistår även sjukhuset personal med olika serviceåtgärder.
När tidningen är på besök är det en jämn ström av patienter till luckan.
– Jag vill gärna ha personlig service och känner mig inte bekväm med att trycka in mig på en automat. Men det är förmodligen en vanesak, säger en äldre dam, som vill vara anonym.
Personalen i kassan har en uppfattning att det är fler yngre personer, som använder självincheckning än äldre.
– Vi visar alla som önskar hur man checkar in själv. En fördel med den här servicen är att man slipper att ta nummerlapp,. Man trycker in sig och går direkt till sin mottagning, säger Kristina Degerman.