Musikalmissionen har nått Köpenhamn. Här ensemblen i The Book of Mormon på Det Ny Teater. Foto: Miklos Szabo
Elder Cunningham utvidgar sitt religiösa universum till att även innefatta Yoda och några hobbitar vid sidan av Joseph Smith, Gud, Jesus och de andra. Foto: Miklos Szabo
Carsten Svendsen och Silas Holst. Foto: Miklos Szabo
Invånarna i den ugandiska byn har en låt de sjunger när vardagen blir för tung med ett budskap som får mormonerna att tappa hakan. Foto: Miklos Szabo

Kultmusikal fortsätter segertåget

Recension.

Musikal
The Book of Mormon
Musikal av Trey Parker, Robert Lopez och Matt Stone
Danmarkspremiär på Det Ny Teater i Köpenhamn den 25 januari
Medverkande: Silas Holst, Carsten Svendsen, Lea Thiim Harder, Robert Bengtsson, Al Agami, Simon Nöiers, Emil Birk Hartmann med flera.
Kapellmästare: Mathias Grove Madsen
Scenografi: Steffen Aarfing
Koreografi: Alistair David
Regi: Kasper Holten
pppp

”Får man skoja om allt?” är en vanlig fråga till komiker. Och det får man, brukar svaret bli. Det får man om man gör det med hjärta och utan onda avsikter. The Book of Mormon skojar med allt och alla, slår hejvilt omkring sig. Och när allt kommer omring är alla lika goda kålsupare. Missionärerna i The Book of Mormon är mest ute för att sprida humorns och skrattets allomfattande lära.

Kultmusikalen påbörjade sitt segertåg över musikalscenerna på Broadway 2011 då den vann nio Tony Awards. Den har gått via London 2013 och Stockholm (första icke-engelskspråkiga versionen) 2017 och nu är det dags för Köpenhamns största musikalteater, Det Ny Teater, att ta sig an den. Teaterchefen Niels-Bo Valbro har kallat till sig hyllade regissören Kasper Holten, tidigare teaterchef på Det Kongelige i Köpenhamn och Royal Opera Covent Garden i London för att hålla i regin.

Musikalens skapare är männen bakom den satiriska tv-serien South Park tillsammans med Robert Lopez, känd för musikalen Avenue Q (och för musiken till Disneys Frost). Upphovsmännen är alltså alla tre konstnärer som arbetar med satir som behandlar fenomen i samtiden. I The Book of Mormon känns det som om alla skyddshöljen har åkt av. Här finns ingenting heligt vilket känns välgörande och uppfriskande. Man skojar hejvilt med religion, med traditioner, med storhjärtade hjälpprojekt, med människors behov av att tro på något när de har det svårt och inte minst med musikalen som genre. Men det sistnämnda är en kärleksfull spark i baken, där genrens struktur och ramar noga följs efter konstens alla regler.

Historien två huvudfigurer är Elder Cunningham (Arnold) och Elder Price, som drar nitlotten när en grupp av unga mormoner delas in i par för att ge sig ut och missionera under två års tid. De blir skickade till Uganda för att frälsa byborna på den afrikanska landsbygden. Det går inte så bra. I byn där 80 procent har aids, där alla hukar för krigsherren och hans hårdföra gäng och där kvinnorna omskärs för att patriarkatet ska fortsätta råda går de amerikanska amsagorna inte hem. Inte förrän Arnold Cunningham spetsar till det hela med några figurer från sitt väl befolkade fantasygalleri börjar det hända saker.

På Det Ny Teater gör Silas Holst och Carsten Svendsen rollerna som Elder Price och Elder Cunningham – och de är ett perfekt team. Båda har rosats för tidigare produktioner på scenen, men rollerna i The Book of Mormon är något annorlunda än en vanlig musikalroll. Mellan de häftiga dans- och steppnumren krävs bra skådespeleri och all musik är inte lättsjungen. Svendsen i rollen som Arnold Cunningham får spela ut hela registret och det gör han med finess. Han är till exempel helt ljuvlig i scenen Døb Mig Nu. Men det är gänget på scenen som ror hem det hela tillsammans. Om man ska nämna några fler är det Lea Thiim Harder med stark scenutstrålning och fin röst som Nabulungi och Olivier Award-prisade Robert Bengtsson som Mafala Hatimbi, trovärdigt uppgiven bakom all sin auktoritet som byns ledare och far till Nabulungi. Simon Nøiers är också härlig som Elder McKinley, killen som lärt sig undertrycka alla sina äkta känslor och inte minst sin dragning till andra män.

Första akten känns lite ofokuserad – gissar på premiärnerver – men i andra akten tänder det till ordentligt och allt går som på räls. Här drar man också på ordentligt med effekterna. Mormoners Dröm om Helvede är en upplevelse när halva salongen täcks av rök. Men visuellt kul är det.

The Book of Mormon är en musikal där texten har stor betydelse. Den som inte är hundra procent bevandrad i danska språket kan missa en hel del komiska finesser. Då kan man ändå njuta av härliga musikalnummer med sång, dans och komik. Och humorn som bubblar upp till ytan när man blottlägger de ganska udda föreställningarna bakom religioner och andra trosuppfattningar går inte heller att missa.
Lite kul och underligt är det att man, när man kliver ut från teatern, möts av en grupp som står och delar ut en viss bok gratis. Och många av teatergästerna plockar på sig ett ex, men gissningsvis har den dos sanningsserum de fått med sig från salongen redan börjat verka.

Musikal
The Book of Mormon
Musikal av Trey Parker, Robert Lopez och Matt Stone
Danmarkspremiär på Det Ny Teater i Köpenhamn den 25 januari
Medverkande: Silas Holst, Carsten Svendsen, Lea Thiim Harder, Robert Bengtsson, Al Agami, Simon Nöiers, Emil Birk Hartmann med flera.
Kapellmästare: Mathias Grove Madsen
Scenografi: Steffen Aarfing
Koreografi: Alistair David
Regi: Kasper Holten
pppp