Kommunalråden i Hässleholm och Kristianstad gör gemensam sak och kräver tåg på sträckan Markaryd-Halmstad. Foto: Johan Nilsson/TT

Kräver tåg på Markarydsbanan

MARKARYD/HÄSSLEHOLM Tidsplanen för tågtrafik på Markarydsbanan är oacceptabel. Det säger Kristanstads och Hässleholms kommunalråd Pierre Månsson (L) och Lena Wallentheim (S) som nu gemensamt sätter press på Hallands politiker.

I ett brev till Regionstyrelsen Halland kräver de att tågen rullar betydligt tidigare än 2025 eller senare, som de inblandade sagt kan bli en rimlig start för trafiken mellan Markaryd och Halmstad.
– Det är nästan lika länge som det tar att bygga 15 mil höghastighetsbanan på Ostlänken. Vi anser att det är en oacceptabel tidsplan. Det måste, om viljan finns, vara möjligt att successivt utveckla tågtrafiken innan dess, skriver parterna i brevet.

Ett första steg menar de kan tas redan i december 2018. Genom att utnyttja den befintliga Öresundstågkapaciteten skulle man till en mycket låg kostnad för inblandade parter kunna erbjuda ett basutbud som sedan efterhand kan ersättas med pågatågstrafik.
– Det borde även vara möjligt att hinna bygga ut en ny station antingen i Knäred eller Veinge för uppehåll av tågen precis som i Bjärnum och Vittsjö.

Kommunalråden påpekar att Kristianstad och Hässleholm de senaste åren gjort stora gemensamma satsningar för att utveckla tågtrafiken med bland annat sju nya stationer i pågatågstrafiken.
– Vi har nu goda kollektivtrafikförbindelser till Malmö/Köpenhamn, Växjö, Karlskrona och Helsingborg, men till Halmstad och övriga västkuststäder är förbindelserna mycket dåliga. Idag är den snabbaste resan till Halmstad via Lund.

Försöken att förlänga dagens trafik från Hässleholm-Markaryd har pågått i flera år.
Flera kommuner har legat på och 180 företag i Markaryd och Hässleholm har i ett öppet brev krävt att tåglinjen mellan Halmstad och Markaryd öppnas.

Dagens fråga

Äter du frukost varje dag?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×