Fler köper laddbart
Det är en ökning med 38 bilar sedan förra året. Högst andel laddbara personbilar i trafik har Solna med 6,1 procent.
Det framgår av Trafikanalys statistik över fordon i landets alla län och kommuner.
Av samtliga bilar i Hässleholm kunde 5,5 procent drivas med alternativa drivmedel som el, etanol och gas.
Det är en ökning från 1,0 procent 2007. Samtidigt har andelen bilar som körs på bensin minskat från 91,7 till 64,0 procent.
– Antalet elbilar och laddhybrider i trafik har ökat med drygt 60 procent jämfört med föregående årsskifte, men står för endast en procent av hela landets personbilsflotta.
– Det stora antalet personbilar gör att det tar tid att förändra strukturen, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.
Några fakta om bilparken i Hässleholm vid utgången av 2017:
nAndelen bilar som bara kan köras på bensin uppgick till 64,0 procent
nAndelen bilar som bara kan köras på diesel uppgick till 29,6 procent
n Andelen bilar som kan köras på etanolbränslet E85 uppgick till 4,4 procent
nAndelen bilar som kan köras på fordonsgas uppgick till 0,8 procent
nAndelen laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) uppgick till 0,3 procent
nAndelen övriga bilar (främst elhybrider) uppgick till 0,9 procent
nTotalt fanns det 28 170 bilar i Hässleholm, en ökning med 452 bilar (1,6 procent) sedan 2016 och en ökning med 2 575 bilar (10,1 procent) sedan 2007
Sett till hela landet dominerar fortsatt bensindrivna bilar, 58 procent, men andelen har minskat jämfört med föregående år.
Även etanolbilarna har minskat i antal. Efter laddhybrider och elbilar som ökar mest, ses också en ökning av elhybrider med 30 procent och dieselbilar med 8 procent.
Den 1 juli träder det nya bonus-malus systemet för bilar i kraft för att ytterligare minska bilarnas klimatpåverkan.
Efter ett år med rekordmånga nyregistrerade personbilar fanns det vid årsskiftet 4 845 609 personbilar i trafik i landet vilket motsvarar 480 bilar per 1 000 invånare.
Det är en ökning från 478 bilar per 1 000 invånare år 2016. I Hässleholm var biltätheten 542 bilar per 1 000 invånare, en ökning från 539 bilar per 1 000 invånare året innan.
Biltätheten varierar kraftigt mellan de svenska kommunerna.
Botkyrka har den lägsta biltätheten med 329 bilar per 1 000 invånare.
Malung-Sälen och Älvdalen har landets högsta biltäthet med 683 bilar per 1 000 invånare.
– Vi ser en ökning av biltätheten i landet eftersom ökningen av antalet bilar är större än befolkningsökningen, avslutar Anette Myhr.