Färsk teknik i tröskan ger ökad bekvämlighet

Moderna stora självgående exakthackar och skördetröskor har två saker gemensamt vad gäller vibrationer. Det ena är rörelser mellan skärbord och chassi och det andra är framkörningen. Båda delarna går att utnyttja för att minska rörelserna.

John Deere Comfort Ride är ett nytt system som minskar vibrationer i den självgående maskinen. Sensorer känner av rörelser i tröskan eller exakthacken och ger impulser till hydraulsystemet för skärbord samt hydrostat för framdrivningen.
Genom att i små snabba rörelser röra skärbordet upp eller ner och på så vis förändra belastningen mot marken samt reglera hastigheten kan vibrationer i maskinen undvikas.

– De hinner inte ens uppstå med denna teknik, berättar Benedikt Jung, ingenjör på John Deere.
Tekniken bygger på snabba mätningar och ständiga justeringar.
Stora tröskor på hjul och kanske ännu värre på band och med breda skärbord kan ha problem med vibrationer. Men hur påverkar de automatiska justeringarna effektiviteten i arbetet?
– Det är en av de saker som kräver ytterligare utredning. Hur stor hastighetsförändring är acceptabelt om vi vill ha en konstant kapacitet. Men jag tror att det finns ett visst utrymme som inte påverkar arbetet i en skördetröska. Om vi bara ökar eller minskar hastigheten lite inom det området.
Comfort Ride presenterades i samband med Agritechnica i Hannover i november i fjol.
Andra nyheter inom tröskteknik som visades på mässan i Hannover var bland annat Cemos Automtic från Claes.
Det är som namnet antyder en näst intill helautomatisk skördetröska. Tröskinställningar handlar alltid om en kompromiss, ändras något för att förbättra ett fel påverkas något annat och då inte ovanligtvis till det sämre.
Allt handlar om att hela tiden finna den bästa kompromissen och det hjälper Cemos Automatic till med. Sensorer som mäter allt i kombination med en kamera som analyserar det som hamnar i tanken medför att datorn i tröskan hela tiden kan göra nya beräkningar och anpassa inställningar och framkörningshastighet. Föraren måste naturligtvis själv ställa in det största spill och antalet skadade kärnor som accepteras.

×