Kontantstopp är diskriminering
Riksbankschefen Stefan Ingves gick i Dagens Nyheter i tisdags ut med budskapet att det är viktigt att kunna betala för varor och tjänster även i krislägen, till exempel om elen inte fungerar.
Det han menade var att en avveckling av kontanter som betalningsmedel kan vara samhällsfarligt. I förlängningen blir det då privata företag som tillhandahåller betalningsmedel, något som Riksbanken har haft monopol på i mer än hundra år.
Det handlar också om totalförsvaret. ”Sveriges beredskap försvagas om vi vid en allvarlig kris eller krig inte i förväg har bestämt oss för hur hushåll och företag ska betala för drivmedel, proviant och andra nödvändigheter”, skrev riksbankschefen.
En annan aspekt som värderas högre i andra länder är integriteten. Med elektroniska betalningar kan varje transaktion spåras, vilket framförallt olika företag vill använda för marknadsföring. Kontanter ger inte dessa elektroniska spår.
Trots att svenska kronor, i form av sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken, är lagliga betalningsmedel enligt riksbankslagen blir det allt vanligare att butiker och banker vägrar ta emot kontanter. Genom tolkningen att det handlar om enskilda affärsöverenskommelser kringås lagregeln.
Sverige är nästan unikt i att minska kontantanvändningen. Här har volymen kontanter mer än halverats de senaste tio åren. I euroområdet liksom i USA har istället volymen kontanter, sedlar och mynt, fördubblats under samma tidsperiod.
Visst är det bekvämt i många sammanhang att betala med kort eller över nätet. Men orsaken till den snabba minskningen av kontantanvändning i Sverige är bankernas agerande mer än kundernas önskan.
För 25 år sedan bojkottade många butiker kortanvändning beroende på att bankerna och kortföretagen tog ut så höga avgifter för betalningarna. Det gör de fortfarande, men nu har bankerna infört ännu högre avgifter för företagens kontanthantering.
Genom att de flesta bankkontor inte längre hanterar kontanter och till följd av bankernas säkerhetsarbete har bankrån i stort sett upphört. Bankerna har istället flyttat över rånrisken till butikerna, som nu tvingas ligga med större belopp i sina egna kassaskåp.
Bankerna rekommenderar till och med vid bankomatuttag att kunderna gör uttag i butikerna istället för från bankomaten, allt för att hålla nere banlernas egna kostnader.
Redan för två år sedan krävde riksbankschefen att bankerna skulle få en lagstadgad skyldighet att tillhandahålla kontanter i enlighet med kundernas behov. Den pågående utredningen om en ny riksbankslag skulle kunna leda till det.
Att vägra kontanter är dessutom diskriminerande. Utländska turister har inte alltid betalkort som är giltiga i Sverige. Nyanlända invandrare kanske inte har giltig legitimation så de får öppna ett bankkonto, vilket är en förutsättningg för digitala betalningar.
Det finns också människor som har funktionshinder som gör att de inte kan använda kort eller elektroniska betalningar. Om deras rätt att betala med svenska sedlar och mynt inte tillgodoses bör § 12 i diskrimineringslagen aktiveras.