Annons

Kon­tan­tstopp är diskriminering

Opinion Riks­banks­chefen Ste­fan Ing­ves gick i Dagens Nyheter i tis­dags ut med bud­skapet att det är vik­tigt att kun­na be­ta­la för va­ror och tjänster även i kris­lä­gen, till ex­em­pel om elen inte fun­gerar.
Opinion • Publicerad 1 mars 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Riks­banks­chefen Ste­fan Ing­ves gick i Dagens Nyheter i tis­dags ut med bud­skapet att det är vik­tigt att kun­na be­ta­la för va­ror och tjänster även i kris­lä­gen, till ex­em­pel om elen inte fun­gerar.

Det han me­nade var att en av­veck­ling av kon­tan­ter som be­tal­nings­me­del kan vara sam­hälls­far­ligt. I för­läng­ningen blir det då pri­vata fö­re­tag som till­han­da­håller be­tal­nings­me­del, nå­got som Riks­ban­ken har haft mo­no­pol på i mer än hund­ra år.

Annons

Det handlar ock­så om to­tal­för­svaret. ”Sve­ri­ges be­red­skap för­svagas om vi vid en all­var­lig kris el­ler krig inte i för­väg har be­stämt oss för hur hus­håll och fö­re­tag ska be­ta­la för driv­me­del, pro­vi­ant och andra nöd­vän­dig­heter”, skrev riks­banks­chefen.

En an­nan as­pekt som vär­deras högre i andra länder är in­te­gri­teten. Med elek­tro­niska be­tal­ningar kan var­je trans­ak­ti­on spåras, vil­ket fram­för­allt olika fö­re­tag vill an­vända för mark­nads­för­ing. Kon­tan­ter ger inte des­sa elek­tro­niska spår.

Trots att svenska kro­nor, i form av se­dlar och mynt som ges ut av Riks­ban­ken, är lag­liga be­tal­nings­me­del en­ligt riks­banks­lagen blir det allt van­ligare att bu­tiker och banker vägrar ta emot kon­tan­ter. Ge­nom tolk­ningen att det handlar om en­skilda af­färs­över­ens­kom­mel­ser kring­ås lag­re­geln.

Sverige är näs­tan unikt i att minska kon­tant­an­vänd­ningen. Här har vo­lymen kon­tan­ter mer än hal­verats de senaste tio åren. I euroområdet lik­som i USA har istäl­let vo­lymen kon­tan­ter, se­dlar och mynt, för­dubblats un­der sam­ma tids­pe­ri­od.

Visst är det be­kvämt i många sam­man­hang att be­ta­la med kort el­ler över nätet. Men or­saken till den snabba minsk­ningen av kon­tant­an­vänd­ning i Sverige är bankernas agerande mer än kundernas öns­kan.

För 25 år se­dan boj­kottade många bu­tiker kort­an­vänd­ning be­ro­en­de på att bankerna och kort­fö­re­tagen tog ut så höga av­gifter för be­tal­ningarna. Det gör de fort­fa­ran­de, men nu har bankerna in­fö­rt ännu högre av­gifter för fö­re­tagens kon­tant­han­ter­ing.

Ge­nom att de flesta bank­kon­tor inte läng­re han­terar kon­tan­ter och till följd av bankernas sä­ker­hets­ar­be­te har bank­rån i stort sett upp­hört. Bankerna har istäl­let flyttat över rån­risken till bu­tikerna, som nu tvingas ligga med större be­lopp i sina egna kas­sa­skåp.

Bankerna re­kom­men­derar till och med vid ban­ko­mat­ut­tag att kunderna gör ut­tag i bu­tikerna istäl­let för från ban­ko­maten, allt för att hålla nere banlernas egna kost­nader.

Re­dan för två år se­dan krävde riks­banks­chefen att bankerna skulle få en lag­stad­gad skyl­dig­het att till­han­da­hålla kon­tan­ter i en­lig­het med kundernas be­hov. Den på­gå­en­de ut­red­ningen om en ny riks­banks­lag skulle kun­na leda till det.

Att vägra kon­tan­ter är dess­utom dis­kri­mi­nerande. Ut­länds­ka tu­rister har inte all­tid be­tal­kort som är gil­tiga i Sverige. Ny­an­lända in­vand­ra­re kan­ske inte har gil­tig le­gi­ti­ma­tion så de får öppna ett bank­kon­to, vil­ket är en förutsättningg för di­gi­tala be­tal­ningar.

Det finns ock­så män­ni­skor som har funk­tions­hin­der som gör att de inte kan an­vända kort el­ler elek­tro­niska be­tal­ningar. Om de­ras rätt att be­ta­la med svenska se­dlar och mynt inte till­go­do­s­es bör § 12 i dis­kri­mi­ner­ings­lagen ak­ti­veras.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons