Stationsområdet i Knäred måste byggas om för att klara tågtrafiken mellan Hässleholm och Hamlstad. Arkivbild

Tåg till Halmstad kan rulla om fem år

Hässleholm Om fem år kan tågen rulla mellan Hässleholm och Halmstad över Markaryd. Inom kort presenterar Trafikverket en åtgärdsvalsstudie, som analyserar förutsättningarna för att bedriva tågtrafik på sträckan.

En mängd rapporter och förslag om Markarydsbanan har presenterats om att trafiken kan starta inom bara något, eller några år.
– Den rekommenderade tidplanen utifrån Trafikverkets processer är nog mer realistisk. Det betyder att tågen kan börja gå i december 2023, säger Johan Gomér, planeringschef på Skånetrafiken.
Ska trafik bedrivas med kvalitet utifrån resenärernas behov, krävs en del satsningar i infrastrukturen utmed banan.
– Ska vi få de rätta kopplingarna behövs bland annat plattformskapaciteten ses över på Halmstad Central, byte av kontaktledningar och utveckling av stationsområdet i Knäred, förklarar Johan Gomér.

En tidigare genomförd funktionsstudie – Funktionsstudie Halmstad C, 2016 – framtagen av konsultbolaget Sweco har visat att bangården i Halmstad behöver byggas ut för att kunna hantera fler tåg. Det gäller både persontågsbangården och uppställningsbangården, som redan i dag är hårt utnyttjade.
Trafikverket driver utredningen tillsammans med Region Halland, region Skåne och Region Kronoberg, Hallandstrafiken, Skånetrafiken och Länstrafiken Kronoberg samt kommunerna Laholm, Markaryd, Hässleholm och Halmstad.

Trafikverket har genomfört en åtgärdsvalsstudie för västkuststråket Göteborg-Malmö tillsammans med de berörda regionerna. Området tillhör ett av Sveriges starkaste tillväxtområden. Primärt är att få dubbelspår på hela sträckan för att öka kapaciteten.
Markarydsbanan bidrar till att stärka trafikflödet på Västkustbanan.
För att nå Västkustbanan från de norra och nordöstra delarna av Skåne finns buss till Ängelholm, alternativt tåg till Helsingborg, där byte kan göras till Öresundståg till Malmö, eller Göteborg.

Studien för Markarydsbanan ska visa vad som krävs för att kunna genomföra de mål som regionerna har för kollektivtrafiken i stråket.
– När det är klarlagt återstår frågan om finansieringen, säger Johan Gomér.
För Skånetrafiken och Region Skåne blir insatsen inte så stor, eftersom den nödvändiga infrastrukturen redan är på plats. Tågen rullar redan mellan Hässleholm och Markaryd.

– Det finns olika förväntningar på om sträckan ska trafikeras med Öresundståg, eller Pågatåg. Som förutsättningarna ser ut är Pågatåg alternativet. Öresundstågen stannar inte på alla stationer till skillnad mot Pågatågen, kommenterar Johan Gomér.
De inblandade trafikbolagen och regionerna är inte intresserade av att hasta fram tågtrafiken på Markarydsbanan.
– Det måste bli bra för resenärerna. Vi tycker att tidplanen är realistisk, säger Johan Gomér.
Skånetrafiken behöver inte köpa in fler Pågatåg för den nya trafiken. Driftskostnaderna delas mellan trafikbolagen.

Dagens fråga

Kommer du att kolla på Allsång på Skansen i år?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×