Vanna Rosenberg, Anton Lundqvist, Peter Dalle och Henrik Dorsin medverkar i Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton på Scalateaterns scen där man vill återskapa atmosfären från Per Åhlins film om den godhjärtade tonåringen. Pressbild
Per Åhlin är produktionsdesigner för Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton på Scalateatern som får premiär 8 november i år. Foto: Claes hall

Åhlin skapar Karl-Bertils atmosfär på teaterscen

Hösten 2016 hade Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton scenpremiär på Hipp i Malmö. I höst blir den teater även på Scalateatern i Stockholm. Här med Henrik Dorsin som berättare och konstnären och animatören Per Åhlin som ansvarig för att överföra atmosfären från sin filversion av den älskade sagan till scen.
– Det blir en upplevelse, säger Per Åhlin.

Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton ingick i Tage Danielsson novellsamling Sagor för barn över 18 år som kom ut 1964. 1975 gjorde animatören och regissören Per Åhlin och Skånebaserade Pennfilm studio en tecknad kortfilm av berättelsen om den godhjärtade Karl-Bertil som beundrar Robin Hood och skänker julklappar från stadens rika till stadens behövande. Tage Danielsson är berättarröst och filmen har sedan dess visats av SVT varje julafton.

2016 gjorde Malmö Stadsteater en scenversion på Hipp men då var Per Åhlin inte inblandad.
– De ville göra en helt annan version än filmen och jag äger inte själva historien, det är familjen Danielsson som gör det, förklarar han på telefon från Scalateatern i Stockholm.

När Scalateatern i Stockholm gör sin scenversion av Karl-Bertil, som får premiär 8 november, handlar det tills skillnad från i Malmö mycket om att just återskapa atmosfären från Åhlins film.
I ett pressmeddelande säger föreställningens regissör Anna Vnuk: ”När publiken kommer in på Scalateatern vill jag att det ska kännas som att kliva in i Karl Bertil Jonsson värld.”

Detta ska bland annat åstadkommas genom att Per Åhlin fungerar som produktionsdesigner.
– Jag begrep inte riktigt vad produktionsdesigner egentligen betydde från början, säger Per Åhlin med ett skratt. Men det betyder nog kort sagt att jag ska försöka rädda över atmosfären från film till scen. Hittills har jag bara hållit på med affischer och bilder runt föreställningen och sedan när vi arbetar på golvet har jag hjälp av scenografen Pelle Magnestam. Men det är lite i sin linda så jag ska inte bre ut mig för mycket än.
– Men det är ett roligt projekt.

Scalateaterns uppsättning innehåller mycket musik, sång och dans och det är Henrik Dorsin, som även står för bearbetning av text och spelar berättaren, som ska skriva alla sångtexter.
Henrik Dorsin är också en av anledningarna till att Per Åhlin fastnade för projektet.
– Han har gjort begåvade saker tycker jag. Och han deklarerade från början att han tänkte berätta historien som den var, att han inte tänkte förvanska något.

Rollen som Karl-Bertil ska att spelas av Anton Lundquist som just nu är aktuell i musikalen The Book of Mormons på Chinateatern i Stockholm och även medverkade i förra årets julkalender Jakten på tidskristallen. Karl-Bertils ömma moder spelas av Vanna Rosenberg och hans koleriska far Tyko av Peter Dalle.

Per Åhlin ser mycket fram emot att arbeta med Scalateaterns Karl-Bertil och han är övertygad om att berättelsen behövs än i dag.
– Den är mer aktuell än någonsin nu.

Vad är det som gör att din film är så älskad tror du?
– Jag tror inte det är jag som gör så mycket utan snarare Tage. Det var han som gjorde den fantastiska berättelsen från början och att han själv läser den i filmen har nog en väldig makt. Man njuter av att höra hans röst enbart och då tänker man på att han hade behövts i dessa dagar. Sedan är det Gunnar Svenssons musik och till slut mötet mellan Tage och mig som resulterade i detta.’

Blir du själv aldrig trött på Karl-Bertil?
– Nej det kan jag inte påstå, jag har nog sett den alla jular sedan den började sändas.

×