– Om man är sugen på opera men rädd att det ska vara tråkigt eller irrelevant så är det här ett bra sätt att upptäcka något som man annars kan gå miste om. Det är inte svårt du behöver inte läsa handlingen innan. Bara kom in, vi har textmaskin, säger Kasper Holten. Foto: Jörgen Johansson
– De stora mästerverken är som en spegel som man kan titta i igen och igen och upptäcka nya saker, säger Kasper Holten. Foto: Jörgen Johansson
– Jag har försökt göra en föreställning som använder referenser, filmiskt språk och berättarglädje så jag tycker verkligen att den passar den som är nyfiken på opera, kanske älskar musikal och inte provat opera förr, säger Kasper Holten. Foto: Jörgen Johansson
Hertigen av Mantua - Alexey Tatarintsev; Rigoletto - Vladislav Sulimsky Fotograf: Malin Arnesson
Bianca Tognocchi som Gilda och Vladislav Sulimsky som Rigoletto. Foto: Malin Arnesen
Alexey Tatarintsev och Bianca Tognocchi som Hertigen och Gilda i Rigoletto. Foto: Malin Arnesen

Operasagan Rigoletto i thrillerkostym

En skandinavisk thriller. Ett metoo-statement. När regissören Kasper Holten gör Verdis Rigoletto på Malmö Opera ser han hertigen av Mantuas förförarkonster med nutida ögon.
– Det måste finnas en ärlighet. Vi tittar inte på dem. Vi tittar på oss när vi ser på opera, säger han.

Rigoletto:
Giuseppe Verdis Rigoletto med libretto av Francesco Maria Piave är baserad på Victor Hugos pjäs Kungen roar sig.
På lördagen den 17 mars är det ”Koll på Rigoletto” på Malmö Opera kl 13.00-13.45. Fri entré
I rollerna:
Rigoletto: Vladislav Sulimsky/Fredrik Zetterström
Gilda: Bianca Tognocchi/Maria Chabounia
Hertigen av Mantua: Alexey Tatarintsev/Rame Lahaj
Sparafucile: Henning von Schulman
Maddalena: Ramona Zaharia/Emma Lyrén
Giovanna: Helena Härnryd/Ethel Schelin
Greven av Monterone: Igor Bakan/Andreas Landin

Det är 19 år sedan Kasper Holten regisserade opera i Malmö. Då, 1999, gjorde han sommaropera av Pajazzo ute på piazzan. Samtidigt som repetitionerna började i Malmö fick han veta att han fått jobbet som chef på Det Kongelige i Köpenhamn. Efter elva år på den posten drog han vidare till den prestigefyllda tjänsten som chef för Royal Opera Covent Garden i London och efter sex år där flyttade familjen hem till Köpenhamn för barnens skull. Kasper Holten är numera frilansande regissör. Tidigare i vintras gjorde han The Book of Mormon på Det Ny Teater och nu är det alltså dags för Malmö.

Han trivs med att vara tillbaka i huset.
– Jag har fått frågan om att komma tillbaka tidigare, men det var när jag arbetade i London och då hade jag inte tid. Nu passade det bra, så när Bengt Hall frågade svarade jag genast ja. Det är fantastiskt att få möjlighet att jobba hemma, eller nästan hemma i alla fall.
I höst är Holten tillbaka, tillfrågad av nye operachefen Michael Bojesen. Då gör han West Side Story.
Med Rigoletto, senast på scenen med premiär 1994 i Peter Oskarsons regi, satsar Malmö Opera stort. Scenografin är storslagen, en enorm vriden trappa, nästan i scenens hela höjd, beklädd med guldlampor. Men trappan rymmer fler miljöer, mindre tjusiga. Det finns ett uppe och ett nere, det finns ruffiga miljöer. Några av Malmöpublikens favoriter står på scenen tillsammans med några nya namn.

– Rigoletto är en otroligt bra opera, den har så rå och omedelbar känsloenergi, starka personer och otroligt vacker musik som kommer med sådan kraft och omedelbarhet. Det första jag tänkte var att det måste få vara italiensk opera, inte för mycket koncept. Personerna måste få stå tydligt, känslorna måste berättas på ett omedelbart och direkt sätt. Jag hoppas att folk ska känna att det finns en berättarglädje i föreställningen, säger Kasper Holten.

Vi träffas under en paus mellan repetitionerna en torsdag på Malmö Opera. Kasper Holten passar på att äta en snabb lunch medan han engagerat berättar om föreställningen. Han berättar att när han påbörjade sitt regiarbete gick tankarna omedelbart till skandinaviska thrillers.
– Jens Lapidus och hans Snabba cash har varit min association för Rigolettoarbetet. Det handlar om människor som lever i lyx på toppen av samhället, men som är förbundna med samhällets botten, med kriminalitet eller med människor som de utnyttjar. Det är den miljön vi tänker oss. Tänk överklass, i Stockholm eller överallt i världen. Det finns människor som känner att de har rätten att behandla andra som de vill, som är vana vid att få vad de vill ha. En sådan man är hertigen.

Med den pusselbiten på plats blev mönstret klart.
– Operan kändes som ett metoo-statement. Det handlar om en man som misshandlar och objektifierar kvinnor, som säger redan i första arian ”jag tar vem jag vill och jag bryr mig inte om konsekvenserna för dem”.
Men att nu ännu en gång framställa kvinnor som offer är något Kasper Holten funderat mycket över.
– Får man göra det? Får man visa objektifieringen en gång till? Hur ska vi deala med det? Jag tror att vi befinner oss i en tid när vi söker de rätta svaren. Vi måste vara medvetna, så att vi inte bara repeterar någon sorts kliché om kvinnor som offer. Men det funkar inte längre att bara klä på kvinnor snygga klänningar och låtsas som om vi inte riktigt vet vad det egentligen handlar om, säger han.
Å andra sidan, menar Kasper Holten, är det viktigt att visa att Gilda-figurens öde inte är romantiskt utan brutalt. Män misshandlar kvinnor och om det måste man tala.
– Metoo har för mig handlat om att vi ska börja prata om de här sakerna. Om konsten då ska börja tiga, så blir det också fel. Jag har försökt att säga att vi vill visa det som hertigen gör, men vi vill visa det på ett sätt som gör det tydligt att det är äckligt. Det är inte romantiserat, det är rått. Det blir inte entertainment utan förhoppningsvis tankeväckande.

Gildas pappa, narren Rigoletto, misshandlar också sin dotter. Han gör det genom att vara så rädd om henne att han låser in henne och gömmer henne.
– Det är ett spännande tema. Som pappa till två döttrar tänker jag, som alla andra, mycket på hur jag ska kunna skydda dem mot världens ondska. De är fem och två år men jag börjar redan bekymra mig för vad som ska hända när de får mobiltelefoner, med social media och allt sådant. Jag kan få lust att skydda dem mot allt, men som alla föräldrar förstår jag ju att det inte går.
– Rigoletto har själv upplevt ondskan och är ond själv och just därför vill han skydda sin dotter. Precis därigenom gör han henne illa. Det är en Natascha Kampusch-historia. Egentligen tror jag att han tänker det som en kärleksgärning, men det är ju en självisk gärning.

I en opera är grunden ofta en fruktansvärd saga.
– Men vi har en tendens att romantisera dem. Nu har vi ambitionen här att dra fram vad det egentligen är som Verdi har skrivit en opera om, vad Victor Hugo egentligen skrev om. Vi påminner oss om att detta händer i dag och att det är allvarliga saker, säger Kasper Holten.

Rigoletto har premiär på Malmö Opera den 24 mars och spelas till och med den 1 juni.

Rigoletto:
Giuseppe Verdis Rigoletto med libretto av Francesco Maria Piave är baserad på Victor Hugos pjäs Kungen roar sig.
På lördagen den 17 mars är det ”Koll på Rigoletto” på Malmö Opera kl 13.00-13.45. Fri entré
I rollerna:
Rigoletto: Vladislav Sulimsky/Fredrik Zetterström
Gilda: Bianca Tognocchi/Maria Chabounia
Hertigen av Mantua: Alexey Tatarintsev/Rame Lahaj
Sparafucile: Henning von Schulman
Maddalena: Ramona Zaharia/Emma Lyrén
Giovanna: Helena Härnryd/Ethel Schelin
Greven av Monterone: Igor Bakan/Andreas Landin

×