Annons

Du, en målgrupp

Opinion Cambridge Analytica kunde göra som de ville för att folk inte har vetat, eller inte velat veta, hur Facebook fungerar.
Opinion • Publicerad 22 mars 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Visselblåsaren Chris Wylie. Foto: TT
Visselblåsaren Chris Wylie. Foto: TT

Cambridge Analytica kunde göra som de ville för att folk inte har vetat, eller inte velat veta, hur Facebook fungerar. De flesta vet att annonser riktas särskilt till dem: vi är vana vid att få reklam för det man just har köpt. De flesta har reflekterat över att det är oroande att man kan få en annons på Facebook för gymnastikskorna man köpt i en webbutik på en annan plattform.

I det kommande valet är du en målgrupp i högre utsträckning än tidigare. De som vill nå dig vet mer om dig än någonsin. Facebook har gjort det möjligt, så varför skulle tredje part inte utnyttja den möjligheten?

Annons

Du är svensk. Kanske tillhör du en undergrupp, som konservativ, liberal eller socialist. Kanske gillar du fotboll eller kexchoklad. Kanske bor du i glesbygden och tycker klimattänket gått för långt. Eller är en storstadsbo som tycker att folk borde sluta flyga för klimatets skull. Det är inte slump om du då får annonser om gratis kexchoklad på fotbollsmatchen. Eller att ett politiskt parti råkar ha en annons som förstärker din världsbild. Att dyker upp en nyhet i ditt Facebookflöde om att invandrare begår brott, om du misstänker att det är så. Kexchokladexemplet är överdrivet. Men det är ungefär så personligt det kan, och förmodligen kommer, att bli.

Efter Cambridge Analytica-avslöjandet ska de politiska partierna fråga sig om väljarna vill bli så hårt profilerade? Lockar det till personkryss att Magdalena Andersson äter kexchoklad i fotbollsskor? Förmodligen, eftersom företaget skryter med att att de har vunnit val med betydligt fulare medel än så.

Det borde inte hålla för Facebook att dela så mycket information att tredje parts kommunikation med användarna hamnar i ”storebror ser dig”-kategorin. Ibland blir du, som Cambridge Analytica-utredningen visar, måltavla för falsk och missledande information utan att ha verktyg för att värja dig eller för att kunna skilja det från sådant som är sant. Få tänkte nog att de skulle bli målgrupp för desinformation när de klickade OK för att gå med i Facebook. Martina Jarminder

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons