Ulrica Hydman Vallien skulle ha fyllt 80 år på lördag. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Ulrica Hydman Valliens uttryck var omisskännligt. Foto: Leif R Jansson/TT

Hon har satt spår i många hem

n Konstnären Ulrica Hydman Vallien har avlidit, bara ett par dagar innan hon skulle fylla 80 år.
H
Efter hennes frånfälle är det flera som fäller kommentaren att Ulrica Hydman Vallien gjorde glaskonsten folklig.
Ändå var det inte som glaskonstnär hon började sin bana. När hon studerade på Konstfack i Stockholm var det keramik hon arbetade med.

På skolan träffade hon blivande maken Bertil Vallien och när de gått ut bosatte de sig i småländska Åfors. Det är – eller var i alla fall på den tiden, 60-talet – en glasbruksort.
1972 blev Ulrica Hydman Vallien formgivare på Kosta Boda. Hon debuterade med en protest mot vad hon tyckte var en konservativ bransch: Råttskålen, som hon gav en dekor av svarta råttor. Den sattes aldrig i produktion.
Det stora genombrottet kom 1986 och hon har blivit en av världens mest kända glaskonstnärer.
Glasföremål av hennes formgivning – ofta bemålade med ormar, tulpaner, ansikten – är omisskännliga och syns i många hem, både i Sverige och utomlands.
De där ormarna. har hon berättat, härrör från en upplevelse i hennes barndoms Stockholm, när hon som fyraåring hittade ett snokbo i en rishög. Mamma reagerade starkt när hon fick se vad det var lilla Ulrica klappade …
I glashyttan i Kosta samlades på torsdagen de anställda på Kosta Boda för en tyst minut.

På företagets hemsida skriver man i en minnestext att Ulrica Hydman Vallien är en av de glaskonstnärer som har betytt mest för Kosta Boda:
”Hon var med och formade Kosta Bodas produktion under hela 80-, 90- och 00-talet. Det var hennes design-DNA som formade Kosta Boda, både i Sverige och internationellt.

Hon förde in en helt ny teknik, att måla på glas, som många såg som enkel, men hon lyckades sätta den här målningen i ett perspektiv som gjorde att det målade glaset blev accepterat, även i de finare kretsarna. Samtidigt var inte det hennes ambition, hon ville att att det skulle vara nåbart för alla människor.”
Ulrica Hydman själv uttryckte det som att hon kunde älska och hata glaset på samma gång:
”I glaset är allt möjligt. Det är omedelbart, intensivt, krävande och aldrig lagom.”

Ulrica Hydman Vallien har beskrivits som allkonstnär; förutom i glas har hon också uttryckt sig i målningar, i keramik, i textil.
Hennes död kom plötsligt; hon förberedde ett större 80-årsfirande och två utställningar i sommar.

×