Annons

Kritik mot färdtjänst i Osby

Osby • Publicerad 22 mars 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

Annika säger att det har varit ständiga förseningar – och nu har hon tröttnat.

– Ja, verkligen. Jag har fasta resor, men det verkar svårt för dem att komma i tid.

Annons

– Jag har ringt många gånger och påpekat det och fått beskedet att det ska bli bättre, men det har det inte blivit, säger Annika, som bor på Västra Storgatan i Osby.

Kalle Ekebjär, chef med ansvar för beställningscentralen på Skånetrafiken, tycker att det är tråkigt att det har varit problem och han uppmanar kunden att fortsätta höra av sig.

– Ja, vi vill hemskt gärna att kunden hör av sig, ta kontakt så fort det är något som inte fungerar så vi kan kontrollera vad som har hänt. Det är ett pussel vi lägger och varje gång en kund hör av sig tittar vi på olika orsaker som kan leda till att något inte fungerar, säger han.

Har ni haft extra mycket problem den senaste tiden?

– Nej, inte generellt. I början av februari tecknade vi ett nytt avtal och det har lett till den bästa punktligheten i hela Skåne historiskt, säger Ekebjär.

Punktligheten ligger på 90 procent och Ekebjär berättar att arbetet med att förbättra servicen pågår.

– Vi gör saker hela tiden för att det ska bli bättre. I maj tar vi hem beställningsmottagningen och det tror vi ska ge ännu bättre kvalitet. Bland annat har de som svarar bättre lokalkännedom vilket skall minska felbokningar. Vi tar hem den successivt och från den 1 juli tar vi emot alla samtal.

Peter PaulssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons