Många brott mot folkrätten
Efter det misstänkta giftgasangreppet i Douma i Syrien med efterföljande bombningar av USA, Frankrike och Storbritannien har diskussionen om brott mot folkrätten förts. Båda de nämnda anfallen är definitionsmässigt brott mot folkrättsliga regler.
Men sådana har förekommit flera gånger de senaste decennierna, även om man bara räknar de tillfällen då stormakterna varit inblandade.
Den första och hittills enda gången Nato som organisation varit krigförande part var när Nato 1999 gick till angrepp mot Jugoslavien/Serbien. Motiveringen var situationen i Kosovo, där den av USA sponsrade gerillan UCK (med dagens språkbruk en terrororganisation) inlett väpnade attacker mot polisstationer med hårda motåtgärder från den serbiska armén som följd.
Natoanfallen genomfördes utan urskiljning. Bland annat bombades den kinesiska beskickningen i Belgrad och medieredaktioner. Men folkrättsbrottet var i första hand anfallet i sig, eftersom inget Natoland var angripet eller hotat, och det är bara i sådana lägen som militära åtgärder mot ett annat land är tillåtna enligt folkrätten.
Också anfallet mot Irak 2003, iscensatt av USA:s president Bush och Storbritanniens premiärminister Blair med många stater som deltagare, var ett klart folkrättsligt brott.
De officiella motiven visade sig också vara felaktiga. Irak hade inga massförstörelsevapen och hade heller inga bindningar till al-Qaida.
Däremot var anfallet på Irak 1990 godkänt av FN, eftersom Irak invaderat och ockuperat grannlandet Kuwait. Därmed var det folkrättsligt legitimt.
Ryssland, som var militärt mycket svagt åren efter Sovjetunionens sammanbrott, begick ett lika tydligt folkrättsbrott när Georgien angreps 2008. Motiveringen att anfallet syftade till att skydda de ryska medborgarna i Sydossetien håller inte folkrättsligt.
Ett än mer flagrant brott mot folkrätten, dessutom mot OSSE:s uppgörelse om att respektera gränserna som gällde efter andra världskriget, var den ryska ockupationen och annekteringen av Krim 2014.
Denna följdes av ryskt stöd till upproret i östra Ukraina. Även om ryska myndigheter med president Putin i spetsen förnekat direkt rysk inblandning finns det bevis för det.
Assads användning av kemiska stridsmedel är också ett brott mot folkrätten. 1993 undertecknades konventionen om förbud mot kemiska vapen. Efter president Obamas hot att bomba Syrien efter den första bevisade giftgasanvändningen undertecknade Assad konventionen och lämnade ifrån sig sina lager av kemiska vapen. Det gjorde upprördheten än större när anklagelser kom om ett nytt giftgasangrepp.
Det förklarar också den fråga som ställts, varför det krävs kemvapen för att upprördheten ska bli stor. Det beror på att användningen av kemiska vapen är förbjuden enligt folkrätten men inte vanliga bomber.
Folkrättsligt är de tre stormakternas ”straffbomber” också ett brott, även om många ser det som moraliskt rätt.
Det är FN som borde beivra folkrättsbrott, men när stormakterna är inblandade kan de med sin vetorätt stoppa sådana resolutioner.