Annons

Länge tills EU-bud­geten är klar

Krönika Det finns både po­si­tiva och orimliga delar i kom­mis­sionens bud­get­för­slag
Opinion • Publicerad 12 maj 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

För­ra vec­kan pre­sen­terade EU-kom­mis­sionen sitt för­slag till bud­get för åren 2021-2027. Efter­som Stor­bri­tan­ni­en håller på att lämna EU måste öv­riga länder be­tala mer, även med oför­änd­rad verk­sam­het. Dess­utom vill kom­mis­sionen som van­ligt ex­pan­dera EU:s verk­sam­het, från en till 1,11 pro­cent av BNI. Det är svårt att mo­ti­vera.

Att Stor­bri­tan­ni­en lär tvingas be­tala till EU för det av­tal som väntas er­sätta med­lem­skapet har dock inte kom­mis­sionen räknat med. Norge be­talar näs­tan lika myc­ket för EES-av­talet som en med­lems­av­gift skulle in­ne­bära. Nå­got liknande är rim­ligt att kräva av britterna.

Annons

Bud­get­för­slaget innebär kraf­tigt ökade kost­nader för Sverige. Det be­ror delvis på ra­batten, som de fem största net­to­be­ta­la­rna (för­ut­om Sverige Danmark, Tysk­land, Ne­der­län­der­na och Ös­ter­ri­ke) har som en kon­se­kvens av att Mar­ga­ret Thatcher en gång ställde det kravet för Stor­bri­tan­ni­en som vill­kor för att inte lägga in veto mot bud­geten. Den fö­re­slås trappas ned successivt och helt för­svinna.

För att öka EU:s in­täkter fö­re­slår kom­mis­sionen ock­så nya skatter som ska gå di­rekt till EU. Det in­ne­bär en prin­ci­pi­ellt vik­tig för­änd­ring, som många stater vägrar ac­cep­tera.

Svenska folkets rätt att sig själv be­skatta är en ut­gångs­punkt för den svenska grund­lagen. Den får inte rubbas för att EU-kom­mis­sionen vill det. Vare sig plast­skatt, en sär­skild kol­di­ox­id­skatt till EU el­ler en EU-bo­lags­skatt kan där­för god­kännas.

Där­emot är det inte så kon­tro­ver­si­ellt att höja EU:s an­del av tull­av­gifterna från 80 till 90 pro­cent. Det drabbar dess­utom alla med­lems­länderna relativt lika.

På kost­nads­si­dan vill kom­mis­sionen minska så­väl er­sätt­ningarna till jord­bruket som det re­gio­nal­po­li­tiska stödet. För Sverige är det po­si­tivt att det sär­skilda nord­liga stödet ändå fö­re­slås vara kvar, sam­ti­digt som nya fak­torer som många mot­tagna flyk­tingar skulle vägas in. Det skulle kun­na öka Sve­ri­ges åter­bäring på EU-av­giften och minska net­to­kost­naden.

Att dra ned på jord­bruks­stödet brukar Sverige driva, oav­sett vil­ken rege­ring som sitter. Men det är kort­synt. Jord­bruks­po­li­tiken är vid si­dan av han­dels­po­li­tiken det enda po­li­tik­om­rå­de som är helt EU:s an­svar. Där­för är det inte märk­ligt att den­na sek­tor tar en stor del av bud­geten.

Att över­låta åt länderna att kom­plet­tera EU-er­sätt­ningarna med egna jord­bruks­stöd skulle leda till orättvisa kon­kur­rens­för­hål­lan­den, som knappast skulle gynna den svenska livs­me­dels­pro­duk­tionen.

Den­na ska en­ligt alla par­tier öka, men det är inte tro­ligt att svenska re­ger­ingar blir lika ge­ne­rösa som till ex­em­pel franska med na­tio­nella jord­bruks­stöd.

Att EU tar en större kost­nad för mi­gra­tions­po­li­tiken, in­klu­si­ve gräns­kon­trollen, är rim­ligt om det går att enas om en ge­men­sam flyk­ting­po­li­tik. Där­emot finns ingen an­led­ning att EU ska be­kosta för­svars­in­du­strins sats­ningar.

Det finns allt­så både po­si­tiva och orimliga delar i kom­mis­sionens bud­get­för­slag. Det enda säkra är att det kommer att ta tid att enas – och en­häl­lig­het mel­lan alla 27 krävs.

Det lär inte vara klart före EU-valet om ett år, kan­ske inte ens till 2021, när den nya bud­geten ska börja gälla.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons