Länge tills EU-budgeten är klar
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt förslag till budget för åren 2021-2027. Eftersom Storbritannien håller på att lämna EU måste övriga länder betala mer, även med oförändrad verksamhet. Dessutom vill kommissionen som vanligt expandera EU:s verksamhet, från en till 1,11 procent av BNI. Det är svårt att motivera.
Att Storbritannien lär tvingas betala till EU för det avtal som väntas ersätta medlemskapet har dock inte kommissionen räknat med. Norge betalar nästan lika mycket för EES-avtalet som en medlemsavgift skulle innebära. Något liknande är rimligt att kräva av britterna.
Budgetförslaget innebär kraftigt ökade kostnader för Sverige. Det beror delvis på rabatten, som de fem största nettobetalarna (förutom Sverige Danmark, Tyskland, Nederländerna och Österrike) har som en konsekvens av att Margaret Thatcher en gång ställde det kravet för Storbritannien som villkor för att inte lägga in veto mot budgeten. Den föreslås trappas ned successivt och helt försvinna.
För att öka EU:s intäkter föreslår kommissionen också nya skatter som ska gå direkt till EU. Det innebär en principiellt viktig förändring, som många stater vägrar acceptera.
Svenska folkets rätt att sig själv beskatta är en utgångspunkt för den svenska grundlagen. Den får inte rubbas för att EU-kommissionen vill det. Vare sig plastskatt, en särskild koldioxidskatt till EU eller en EU-bolagsskatt kan därför godkännas.
Däremot är det inte så kontroversiellt att höja EU:s andel av tullavgifterna från 80 till 90 procent. Det drabbar dessutom alla medlemsländerna relativt lika.
På kostnadssidan vill kommissionen minska såväl ersättningarna till jordbruket som det regionalpolitiska stödet. För Sverige är det positivt att det särskilda nordliga stödet ändå föreslås vara kvar, samtidigt som nya faktorer som många mottagna flyktingar skulle vägas in. Det skulle kunna öka Sveriges återbäring på EU-avgiften och minska nettokostnaden.
Att dra ned på jordbruksstödet brukar Sverige driva, oavsett vilken regering som sitter. Men det är kortsynt. Jordbrukspolitiken är vid sidan av handelspolitiken det enda politikområde som är helt EU:s ansvar. Därför är det inte märkligt att denna sektor tar en stor del av budgeten.
Att överlåta åt länderna att komplettera EU-ersättningarna med egna jordbruksstöd skulle leda till orättvisa konkurrensförhållanden, som knappast skulle gynna den svenska livsmedelsproduktionen.
Denna ska enligt alla partier öka, men det är inte troligt att svenska regeringar blir lika generösa som till exempel franska med nationella jordbruksstöd.
Att EU tar en större kostnad för migrationspolitiken, inklusive gränskontrollen, är rimligt om det går att enas om en gemensam flyktingpolitik. Däremot finns ingen anledning att EU ska bekosta försvarsindustrins satsningar.
Det finns alltså både positiva och orimliga delar i kommissionens budgetförslag. Det enda säkra är att det kommer att ta tid att enas – och enhällighet mellan alla 27 krävs.
Det lär inte vara klart före EU-valet om ett år, kanske inte ens till 2021, när den nya budgeten ska börja gälla.