Annons

Mest ett verktyg för en idé

Litteratur/recension Li Eriksdotter Andersson har läst Maja Lundes nya roman Blå.
Publicerad 25 juni 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

”Den största konsekvensen av klimatförändringen kommer vara migration” deklarerade Intergovernmental Panel on Climate Change redan år 1990. I våras kom en studie som argumenterar för att minst 50 miljoner människor kommer ha tvingats på flykt 2050 – givet bästa tänkbara scenario.

Om inget görs åt förändringarna kan det handla om betydligt fler, hela 14 gånger så många. Och i önationer som Tuvalu och Kiribati har migrationsprocessen redan påbörjats.

Annons

Även om klimatförändringarna i första hand kommer drabba de redan mest utsatta samhällena, är det bara en fråga om tid innan länder som Amsterdam, Lissabon och Hamburg också påverkas av höjda vattennivåer. I den så kallade subtropiska zonen, där länder som Spanien och Grekland ingår, kommer samtidigt torkan breda ut sig. Också i vår världsdel kommer alltså människor förmodligen på sikt att tvingas bort från sina hem. Se där – ett argument även för dem som bara bryr sig om vad som händer inom Fort Europa.

Klimatförändringarna påverkar emellertid inte bara den rent materiella världen, utan också konstens uttolkande av den. Visa mig din dystopi och jag ska säga dig vilken historisk epok du lever i. Maskinernas dominans över människan? Industrialiseringen. Det totalitära övervakningssamhället? 1900-talets första hälft. Kärnvapenkrig? Ja, ni fattar.

Det är liksom ingen slump att genrebegreppet Clifi (climate fiction) uppstod under sent 1900-tal och att böcker som på olika sätt behandlar klimatförändringars förödande konsekvenser har blivit allt vanligare (även om det givetvis finns äldre exempel, såsom Jules Vernes Upp– och nedvända världen från 1889).

Redan med sin debutroman, Binas historia, sällade sig norska Maja Lunde till denna skara författare som genom skönlitteraturen försökt utforska och begripliggöra det som mycket väl skulle kunna vara vår framtid. Då handlade det om den biologiska mångfaldens tynande tillvaro och i synnerhet massutdöendet av bin (som förövrigt inte upphört bara för att det inte längre skrivs om det i tidningarna).

Med sin senaste roman, Blå, tar hon istället grepp om en annan förutsättning för livet på jorden: vatten. Vad kommer hända när glaciärerna smälter? När jordarna torkar ut? Vad innebär det att vara på flykt i en värld som brinner?

Precis som i Binas historia väljer Lunde att synliggöra detta genom parallella berättelser som utspelar sig i olika tider. I den första möter vi sjuttioåriga Signe, som år 2017 seglar över haven för att konfrontera sitt livs stora kärlek med konsekvenserna av hans likgiltiga förhållningssätt till miljön. I den andra, som utspelar sig 24 år senare, är klimatkatastrofen ett betydligt mer påtagligt faktum för huvudkaraktären David och hans lilla dotter som befinner sig på flykt i ett uttorkat Sydeuropa.

Precis som i Binas historia tenderar tyvärr dessa karaktärers historia att framstå mer som ett verktyg för idén, än tvärtom. En av de största vinsterna med boken blir därför dess pedagogiska potential. Kanske kan det vara lättare att relatera till erfarenheten av flykt och flyktingläger – som är högst reell för miljontals människor redan idag – när det känns realistiskt att det kan drabba även oss. När flyktingen skulle kunna vara du, eller dina framtida barnbarn.

Frågan är om den pedagogiska potentialen, Lundes gedigna kunskaper på området och temats akuta relevans är tillräcklig för att göra boken till en läsupplevelse i sig själv. Utformningen av den här recensionen antyder kanske svaret.

Det intressanta är inte så mycket karaktärernas berättelser som sådana, utan orsakerna till att Lunde valt att skriva fram dem.

bild 1/2
Maja Lunde.Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix / TT
Maja Lunde.Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix / TT
Fakta:

BOK

Blå

Författare: Maja Lunde

Översättare: Lotta Eklund

Förlag: Natur & Kultur

Li Eriksdotter Andersson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons