boheme

La Bohéme med stor potential

Opera La Bohéme är en pålitlig publikdragare. Skånska Operan bjuder på en intensiv version med röster med stor potential.

OPERA
Bohème
opera av Giacomo Puccini med libretto av Luigi Illica och Giuseppe Giacosa efter Henry Murgers roman med översättning av Ola Hörling
Skånska Operan

Regi och koreografi: Ola Hörling

Musikaliskt ansvarig: Max Lörstad

Scenografi: Petra Hjortsberg

Ljus: Ludvig Uppman

Dekor: Åsa Antalffy Eriksson

Medverkande: Signe Sneh Schreiber, Markus Pettersson, Eldrid Gorset, Linus Börjesson, Jonas Bergström, Fredrik Samuelsson, Roodney Nilsson med flera

Orkesterensemble: Max Lörstad, Saana Kähkönen, Lovisa Kowalczyk, Jonathan Åkesson, Johanna Hydén
Premiär på Bäckaskogs slott 7 juli

 

I 25 år har Skånska Operan presenterat föreställningar under sin troskyldiga maxim ”Opera åt folket”. Inga experimentalföreställningar, inget nyskrivet utan klassiska operor, minimalistiskt anpassade vad gäller scenografi, kostym och musikackompanjemang, oftast framförda som arenateater på udda spelplatser runt om i Skåne med ett fåtal avstickare till andra landsändar. Solisterna är mestadels unga sångare i början av sin karriär som sedan gått vidare till större uppgifter. Operans direktörer, Ola Hörling och Åsa Jensen har åstadkommit ett Herkulesarbete och belönats med stora publikskaror. Uppenbarligen fyller Skånska Operan ett behov, men det anser inte Statens Kulturråd som dragit in sitt produktionsstöd.
I lördags var det premiär på Bäckaskogs slott på årets uppsättning, Puccinis La Bohème, en pålitlig tårdrypare med massor av livsgjädje, ung kärlek, svartsjuka, fattigdom och ond bråd död. Sedan premiären 1896 har den varit en publikmagnet, så även nu: det gamla vagnslidret på Bäckaskog var fullsatt intill sista plats.

Jag har sett La Bohème i ett otal versioner, från enkla konsertanta uppsättningar till föreställningar med de stora operahusens hela raffinemang och internationellt kända artister. Men fasen vet om inte verket ska spelas just på det här sättet med ett minimum av kringverk och unga röster, fortfarande i utveckling. Musikaliskt är det kanske inte optimalt men känslan, helhetsintrycket, blir desto intensivare. Här möter man ett kärlekspar, Signe Sneh Schreiber som Mimi och Markus Pettersson som Rodolfo med ett utspel det slår gnistor om och röster med stor potential. Som gammal sur operabedömare inser man att de bör dra ner på trycket och vårda nyanserna men friskheten och den uppenbara spelglädjen ursäktar mer än väl de sångliga mistorna. Linus Börjesson som Marcello och Jonas Bergström som Schaunard har även de ett kraftfullt utspel men mer kontroll över rösterna och Fredrik Samuelsson som Colline svarar för en fullödig prestation i både sång och action.

Den lilla ensemblen – en stråkkvartett förstärkt med elektriskt piano – sköter orkestersatsen föredömligt. Klangen är vacker och fyllig och sångarna får allt det stöd de behöver. Vid tidigare uppsättningar med Skånska Operan har denna ensemble känts för liten men nu har Max Lörstad åstadkommit ett arrangemang som ger Puccinis musik nästan full rättvisa.

Nu ger sig Skånska Operan ut på turné med sin Bohème. Sammanlagt 22 föreställningar ska man ge, de flesta på slott och gårdar men även på Ystads teater och Palladium i Malmö

OPERA
Bohème
opera av Giacomo Puccini med libretto av Luigi Illica och Giuseppe Giacosa efter Henry Murgers roman med översättning av Ola Hörling
Skånska Operan

Regi och koreografi: Ola Hörling

Musikaliskt ansvarig: Max Lörstad

Scenografi: Petra Hjortsberg

Ljus: Ludvig Uppman

Dekor: Åsa Antalffy Eriksson

Medverkande: Signe Sneh Schreiber, Markus Pettersson, Eldrid Gorset, Linus Börjesson, Jonas Bergström, Fredrik Samuelsson, Roodney Nilsson med flera

Orkesterensemble: Max Lörstad, Saana Kähkönen, Lovisa Kowalczyk, Jonathan Åkesson, Johanna Hydén
Premiär på Bäckaskogs slott 7 juli

×