Annons

Pjäs med motspelare på film

Kultur och Nöje 14 juli är det pre­mi­är för August Strindbergs Ett dröm­spel i en lada i byn Rynge nord­väst om Ystad.
Publicerad 11 juli 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

Chris­ter Jonsson är ut­bildad på Teaterhögskolan i Malmö och drev Svensk Symbolistisk Teater i många år. Han har ock­så ar­betat som skå­de­spe­la­re på bland an­nat En­semb­le­tea­tern i Malmö, Sagohuset i Lund och Ystads stads­te­a­ter och som re­gis­sör på Obanteatern i Malmö.

Se­dan två år till­ba­ka driver Chris­ter Jonsson ock­så Rynge Teater i en re­no­verad lada på sin och sam­bons gård. Som­maren 2016 och som­maren 2017 spelade han den egna im­pro­vi­sa­tions­fö­re­ställ­ningen Mannen och i som­mar blir det en rik­tig klas­si­ker – August Strindbergs Ett dröm­spel. En pjäs som Chris­ter Jonsson, trots att Strindberg är hans fa­vo­rit­för­fat­ta­re när det gäller dra­ma­tiska verk, ald­rig har satt upp el­ler spelat.

Annons

– Jag ville ha en pjäs som folk känner till efter­som jag gär­na vill få en baspublik här i byn, för­klarar han. Och det har varit en dröm att spela Ett dröm­spel. Det finns nå­got oer­hört lockande med den och efter­som jag är lite av en pro­blem­lösare så gillar jag när jag inte rik­tigt för­står saker.

Ett pro­blem med att sätta upp Ett dröm­spel var dock att för­ut­sätt­ningarna för Rynge Teater är att det är en mo­no­log som står på re­per­to­aren. Chris­ter Jonsson vill inte vara be­ro­en­de av eko­no­miskt stöd för sina som­mar­pro­jekt.

– Jag tänkte till en bör­jan att det var helt omöj­ligt att göra pjäsen som mo­no­log men ju mer jag fun­derade des­to mer lockad blev jag av göra det möj­ligt.

Lös­ningen blev en vid­eo­bak­grund med in­spelade mot­spe­la­re där både Chris­ter Jonsson själv och ett an­tal av hans skå­de­spe­lar­kol­le­gor agerar. Se­dan spelar Chris­ter Jonsson mot sig själv och dem på scen.

– Jag gjorde en liknande fö­re­ställ­ning som examensarbete på Teaterhögskolan, så jag har ar­be­tet med greenscreen ti­digare, förklarar han. Och är det nå­got jag är bra på som skå­de­spe­la­re så är det att tajma så­dant här. Det är väl­digt ro­ligt att göra och att för­söka få det levande. Man kan nog ock­så säga att det här är det ab­so­lut svåraste jag har gjort. Men jag älskar när det är svårt.

Bland dem som ställt upp som filmade mot­spe­la­re finns skå­de­spe­la­ren Fred­rik Gun­nar­son från Malmö Stads­te­a­ter som även han driver en egen tea­ter på som­maren – Bjär­nums stads­te­a­ter där det ny­li­gen var världs­pre­mi­är för Don’t wor­ry be hap­py.

– Fred­rik och jag gick teaterhögskolan ihop och han var en av mina bästa kom­pisar där. Jag blev verk­li­gen jät­te­glad att han hade tid att filma, säger Chris­ter Jonsson. Jag såg ock­så hans pre­mi­är­fö­re­ställ­ning i Bjär­num och det var då jag såg att det fun­gerade att ha te­a­ter­scen där man bor, att man ändå kan stänga av sitt hus och delar av sin träd­gård. Första sä­songen här var på prov men det fun­gerade ut­märkt.

Ett dröm­spel på Rynge Teater ut­spelas i modern tid men Chris­ter Jonsson har inte gjort myc­ket för­änd­ringar i pjäsen.

– In­get har ändrats text­mäs­sigt, pjäsen är som den är men ut­spelas i dag, säger han. Jag har dock ändrat lite i vissa scener. Det finns till ex­em­pel en scen med kol­bä­ra­re och jag kände att det är ingen som vet vad det är i dag men det handlar om att vad de än gör kommer po­lisen och att de får inte vara nå­gon­stans. Efter­som vi varit för­äld­ra­hem åt två af­ghans­ka killar kände jag att de­ras sit­u­a­tion på­minner så oer­hört om de här kol­bä­ra­rnas – de är en ny klass som står utan­för sam­häl­let. Så jag har två af­ghans­ka killar som spelar kol­bä­ra­rna.

Chris­ter Jonsson menar att Ett dröm­spel på många sätt är hög­ak­tu­ellt i dag.

Annons

– Pjäsen är egent­li­gen stän­digt ak­tu­ell och med den dualitet som finns i dag med växande främ­lings­fi­ent­lig­het, oron som män­ni­skor har och Sve­ri­ges väl­färds­bubbla som har börjat krac­ke­lera – ett dröm­spel handlar jät­te­myc­ket om de här frå­gorna. Var­je scen handlar om hur elän­digt det är att vara män­ni­ska. Se­dan är det så fa­sci­nerande ock­så att den inte har en klas­sisk dra­ma­tur­gi, att den bara på­går.

Den 14 juli är det pre­mi­är­dags i Rynge och pu­bliken som tar sig dit kan vänta sig nå­got de för­mod­li­gen ald­rig har sett för­ut lovar Chris­ter Jonsson.

– Of­tast an­vänder man vid­eo som bak­grund men det här är nå­got an­nat, ett in­ter­a­gerande, ett re­plik­skif­te mel­lan mig och vid­eo­fi­gurerna, säger Chris­ter Jonsson. Kva­li­tets­mäs­sigt är det ock­så en väl­digt bra fö­re­ställ­ning se­dan är det all­tid en fråga om tyc­ke och smak för­stås. Men min för­hopp­ning är att pu­bliken tycker att det är en bra och givande fö­re­ställ­ning som säger nå­got om hur det är med livet och hur vi lever våra liv.

bild 1/2
Chris­ter Jonsson. Foto: Nils Lindgren
In­spelade vid­eo­bak­grunder fun­gerar som mot­spe­la­re i Ett dröm­spel. press­bild
Chris­ter Jonsson. Foto: Nils Lindgren
In­spelade vid­eo­bak­grunder fun­gerar som mot­spe­la­re i Ett dröm­spel. press­bild
Gu­nil­la Wed­ding
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons