Vad vill Fridolin med sin bok?
Vittsjöpojken Gustav Fridolin sågs länge som ett politiskt underbarn. Redan som 16-åring blev han språkrör för Grön ungdom, Miljöpartiets ungdomsförbund.
Han är en inspirerande talare och charmade MP-kongresserna redan i mycket unga år. 2002 blev han riksdagsledamot, den yngste i riksdagen. Som 28-åring blev han Miljöpartiets språkrör 2011. Då var det rekordungt för en partiledare, senare har han fått konkurrens om den positionen av Annie Lööf (C) och Ebba Busch Thor (KD) som båda också var 28 år när de blev partiledare (dock några månader äldre).
Efter snart fyra år som utbildningsminister i koalition med S har underbarnsstämpeln försvunnit. Nu ser han ofta trött ut och verkar ibland desillusionerad.
Det intrycket ger inte hans nya bok, Det är inte du, det är vi – en bok om solidaritet (Storytel). Ljudboken är inläst av Gustaf Hammarsten, inte av Fridolin (medan Annie Lööf har läst in sin ljudbok själv).
Fridolin har inte skrivit en vanlig ”politikerbok”. Han reflekterar om samhället och sin privata situation utan särskilt många partipolitiska kopplingar. Intrycket efter läsning blir att han med boken bäddar för sin avgång som språkrör (han får sitta kvar som längst till 2020) och som aktiv partipolitiker.
Gustav Fridolin är som sagt en inspirerande talare och han skriver ungefär som han talar – flytande och lättillgängligt. Lite störande i skrift är dock många, numera vanliga, språkliga fel. Som utbildade lärare och utbildningsminister borde han exempelvis veta skillnaden mellan de och dem (eller åtminstone låtit en korrekturläsare rätta alla felen).
Bokens titel betonar ordet solidaritet. Det är ett vackert ord som de flesta kan instämma i. Vissa formuleringar visar dock att Gustav Fridolin är mer ”vänster” än vad han som språkrör velat erkänna. En sådan är att han pekar på att det ”alltid funnits människor som velat att vi ska leva som bin. Några arbetare, andra drönare”. Det liknar en klasskampsretorik som Jonas Sjöstedt säkert kan ställa upp på.
Kanske avslöjas här bakgrunden till den vänstersväng som MP gjorde efter Peter Erikssons och Maria Wetterstrands avgång som språkrör.
Ett annat genomgående tema i boken är kritiken av konsumtionssamhället. Det som står i vägen för både politiken och människors möjligheter att vara den de vill är sådant som stress och köphets. Där går Fridolin tillbaka till Miljöpartiets rötter.
Något ansvar för regeringspolitiken tar han inte. Kritiken av samhällsutvecklingen görs helt utankoppling till att han suttit i regeringen i fyra år. Däremot kritiserar han Stefan Löfven för att inte försvara Sverige inför president Bush, när denne kritiserade att Sverige tagit emot för många flyktingar.
Fridolins eget engagemang för flyktingar ska inte betvivlas. Han beskriver bland annat vad han gjorde på 1990-talet i Vittsjö. Men att han inte stått upp för sina värderingar i regeringen kunde han förklarat bättre. Var fanns solidariteten då?
Nu distanserar han sig istället från politiken samtidigt som han hyllar engagemang. Han avslutar med uppmaningen att inte vara som andra och att aldrig ge upp. Kanske är det vad han tänker om sin roll efter politiken.