Annons

Kropp, arbete och drömska barn

Recension Den skånska konstsommarens rika utbud fortsätter på ostkusten (läs Österlen).
Publicerad 21 juli 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Den skånska konstsommarens rika utbud fortsätter på ostkusten (läs Österlen). Också här gäller det att sovra. Två utflyktsmål ter sig givna. I Bästekille lockar Fabriken med minnesutställningar över skulptören Barbro Bäckström (1939-1990) och fotografen Jean Hermanson (1938-2012). Och strax utanför Brantevik bjuder Mårten Pers källa på verk av Odd Nerdrum, Steen Kepp och Bo Hultén i ett till galleri varsamt renoverat kostall.

När Barbro Bäckström gick bort i februari 1990, nyss fyllda 50 år, efterlämnade hon ett enormt tomrum. Mest berömd har hon förmodligen blivit för de människokroppar som hon med hjälp av en kulhammare och framför allt sina egna starka händer modellerade fram ur hårda järntrådsnät. Reliefer tunga som jord och lätta som luft. Tre av dem med samlingsnamnet Mynoria var beställningsverk för Malmö Konstmuseum. 1983 kom de på plats i fonden av mellersta trapphallen och där hängde de, närmast oåtkomliga, fram till 2016 då de togs ner för rengöring. Innan de i höst åter kommer på plats visas de under sommaren på Fabriken, ett unikt tillfälle att på nära håll kunna betrakta den utsökta gestaltningen av unga mans- och kvinnokroppar i oskuldsfull nakenhet. Ett huvudverk i Barbro Bäckströms produktion som har kompletteras dels med skisser och förarbeten, och kroppsstudier skapade i nät, brons och koppar, dels med ett generöst urval av såväl tidigare som senare arbeten. Livet, dess ursprung och föränderlighet utgjorde själva kärnan i Barbro Bäckströms konstnärskap. Mot slutet av sitt liv lämnade hon människokroppen och sökte sig

Annons

mot ett enklare och ursprungligare formspråk med primitiva skal-, kalebass- och snäckformer. Dessa leder tankarna till en geologisk era långt före människornas tid – en association som får näring av konstnären Johan Petterssons genomtänkta och mycket vackra presentation av utställningen.

På Fabriken har Barbro Bäckström sällskap med fotografen Jean Hermanson – eller rättare med ett urval bilder hämtade ur fotoserier tagna under åren 1967-72. Å ena sidan ögonblicksbilder fångade i Dublin 1967, bilder som avslöjar att Christer Strömholm var en av hans stora förebilder. Å den andra sidan jordnära – mycket jordnära - studier av människor på verkstadsgolvet i den tunga industrin. Fårade. Skitiga. Trötta. Vackra, framburna av en sällsam skönhet som förmodligen stavas yrkesstolthet och pliktkänsla. Men också anonyma. Jean Hermansons långt senare frustration över att han av respekt för integriteten hos de människor han skildrade och på sitt sätt utlämnade i sina bilder underlät att anteckna deras namn, visar sig i Himlens Mörkrum , en dokumentärfilm om Jean Hermanson skapad av hans assistent och vän fotografen Nils Petter Löfstedt.

Odd Nerdrum, sommaraktuell på Krapperup med åtta stora oljemålningar, återkommer i galleriet Mårten Pers källa med en liten oljemålning och 16 litografier där han återigen visar sitt mästerskap. För visso är han en modern klassicist med rötter hos Rembrandt och Caravaggio. Metoderna och teknikerna bär deras prägel men motiven och stämningarna är Nerdrums egna, oefterhärmliga, obundna av tid och rum. Det gäller oljemålningarna och det gäller i lika hög grad hans grafiska verk där tankarna ideligen går till Rembrandt men hejdas av motiven som med få undantag, Spedbarn t.ex, ter sig som drömska, skimrande hägringar. Dessa får ett märkligt gensvar i keramikern Steen Kepps kontemplativa kuddar, nackstöd och pagoder vars lysterrika glasyrer inspirerats av japanska glasyrer och bränningstekniker.

Skånekonstnären Bo Hultén avrundar med en handfull Black Paintings och en kostymklädd keramisk leopard som rytande bligar upp mot besökarna från sin bädd av kullerstenar. Ett surreellt anslag som bildar en perfekt avslutning på det lyriska mötet mellan så i sig väsensskilda konstnärer som Nerdrum, Kepp och Hultén.

bild 1/7
Steen Kepp. I förgrunden Sword Pillow Alhambra, i fonden ett urval Kuddar (Foto: Britte Montigny)
Odd Nerdrum. Spedbarn. Odaterad litografi (Foto: Britte Montigny)
Odd Nerdrum. Ett og ett halvt. Odaterad litografi (Foto: Britte Montigny)
Bo Hultén. Leopard mixed teknik combine, odterad (Foto: Britte Montigny)
Barbro Bäckström. Skisser till Mynoria, Malmö Konstmuseum 1983 (foto: ur katalogen)
Barbro Bäckström. Ursprungsformer med associationer till Afrika. Sent 1980-tal (foto: Britte Montigny)
Jean Hermanson. Ur Dublin-serien 1987 (foto: Ur katalogen)
Steen Kepp. I förgrunden Sword Pillow Alhambra, i fonden ett urval Kuddar (Foto: Britte Montigny)
Odd Nerdrum. Spedbarn. Odaterad litografi (Foto: Britte Montigny)
Fakta:

KONST I SOMMARSKÅNE II: Ostkusten

Fabriken Bästekille: Barbro Bäckström & Jean Hermansson

Britte Montigny
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons