Löven sjunger opera i Höör

Sommaroperan i Höör i är inne på sitt tjugoförsta år och lever på samma kombination av professionellt och ideellt, tillgängligt och ambitiöst som tidigare.
Årets föreställning De sjungande löven är en fri fortsättning på berättelsen om Prins Hatt under jorden.

– Man behöver inte ha sett den föreställningen, man får en kort resumé i början av De sjungande löven, lovar sommaroperans konstnärlige ledare Thord Nihlén, som i vanlig ordning skrivit librettot till årets urpremiär.

En makthungrig politiker försöker i operan missbruka musiken från de sjungande löven i propagandasyfte.
– Den är politisk på så sätt, men det är ingen plakatpolitik.
Till sin hjälp har han kantorn och körledaren Egil Kolind, som gör debut som operakompositör med De sjungande löven. Han jobbade som sommaroperans körledare 2017 och hade på grund av den erfarenheten bra koll på vad som krävdes när man skrev musik till den här ensemblen.

Han lovade i en intervju med Skånska Dagbladet i december att det skulle bli musik som folk kunde känna igen. Ambitionen med projektet är fortfarande hög.
– Det är lyssnarvänlig, tonal musik, men absolut inte banal, säger Tord Nihlén om kompositörskollegans nyskrivna musik.
Han är särskilt imponerad av Kolinds körsatser, där han kunnat använda sin erfarenhet som ledare av Lunds gosskör.
– Hans musik är mycket dramatisk. Körsatserna är magnifika.
Thord Nihlén var mån om att få in unga krafter i projektet, inte bara på scenen utan också på produktionssidan.
Den tjugonioårige kompositören har därför sällskap av en 21-årig kostymdesigner, Elias Lewin som gått Tillskärarakademin i Göteborg, och Nihléns regiassistent, 18-åriga Gabriella Marmén.
Den unika kombinationen av professionella sångare och unga korister gör att man måste tänka på ett särskilt sätt när man skriver libretto och musik.
– Det måste finns ett naturligt sätt för barnen att vara på scen. Man måste se till att deras scennärvaro är meningsfull, annars får de myror i kroppen.
Det finns körsångare i många olika åldrar på scenen och det gäller att anpassa svårighetsgraden sceniskt och musikaliskt.
– Man ger så klart mer avancerade uppgifter till nittonåringarna än till tolvåringarna.

Sommaroperan i Höör har ett imponerade cv för seriös opera. Enligt Thord Nihlén är det utmaningarna och den höga konstnärliga nivån som gör projektets givande att arbeta med, både för initiativtagare och deltagare.
– Man måste sätta ribban högt. Barn tycker om utmaningar. Det blir en väldig glädje hos barnen när de klarar av detta, berättar han.

Kraven på barnen som vill vara med är att de ska ha körvana nog att kunna sjunga i alla fall tvåstämmigt. Det finns däremot inget krav på tidigare vana av skådespeleri eller scenkonst.
– Här får de en röstcoach på köpet och eftersom vi ställer höga krav på deltagarna blir det en snabb utveckling och en väsentlig skillnad mellan före och efter, säger Thord Nihlén.
Det finns även en social aspekt av sommaroperaprojektet som gör att folk gärna deltar.
– Det är långa dagar och det blir som ett slags internat att vara här. Det blir väldigt fina kamratgäng av detta och en mycket trevlig arbetsmiljö.

Sommaroperan i Höör har en trogen publik som kommer tillbaka år efter år.
– Vi märker också hur ordet börjar sprida sig och det kommer till en ny publik kommer varje år. Det är särskilt roligt.

×