Internetrecensioner ska inte vara utpressning

Lundakrögaren Daniel Joannou som driver sushirestaurangen Rå Epok uppmärksammar på att negativa recensioner som ett sätt att manipulera serviceföretag har blivit vanligare.
Gästen kräver att få något som inte står på menyn, annars blir det en negativ recension. Pengarna tillbaka, trots att gästen ätit med god aptit, annars blir det en negativ recension. Joannou skildrar hur gäster som inte fått som de vill samlar vänner och som grupp sätter lågt betyg på restaurangen som hämnd. Även företag inom andra branscher hotas med att sablas ner på internet om man inte får sina krav uppfyllda.
Det finns många skäl att lämna en negativ recension efter ett restaurangbesök, som att man bemötts otrevligt eller fått riktigt dålig service. Att man som i ett exempel av Joannou, inte kunnat få en rätt från kvällsmenyn på samma korta beställningstid som för en lunchrätt är knappast skäl för sätta en etta i betyg på en restaurang där man i övrigt blivit trevligt bemött.
Att kunna sätta kundbetyg på en upplevelse är mycket praktiskt för andra som funderar att lägga pengar på samma sak. Om man använder det för att pressa företagaren på förmåner eller för något slags märklig vendetta är systemet inte längre användbart, eftersom betyget inte speglar vilken typ av upplevelse man skulle få, utan bara om restaurangen råkat ut för någon med konstiga krav. Det vore synd om det blev så.
Martina Jarminder

×