Yttrandefrihet och kundnöjdhet

Spotify är nu värd för den konspirationsteoretiska podcasten Infowars, med den av Donald Trump hyllade programledaren Alex Jones. Jones hävdar bland annat att skottdådet i Sandy Hook, där 20 barn mördades av en ensam skytt, är fejkad propaganda och att barnen är ”krisskådespelare” för att framtvinga strängare vapenlagar i USA. De avlidna barnens föräldrar lever under dagliga hot och trakasserier från dem som trott på Jones. Sorgligt nog var en av de drabbade föräldrarna ett fan av Infowars innan han drabbades.
Alex Jones har också efterlyst ett mord på specialutredaren Robert Mueller, som utreder rysk inblandning i det amerikanska valet. Jones har så klart yttrandefrihet, även om en del av hans uppmaningar skulle vara olagliga om de föll under svensk lagstiftning.
Men är det smart av Spotify, en musiktjänst som vill locka unga och de med eklektisk musiksmak att bli webbhotell för högerextrema? Jones podcast är inte det enda högerextrema materialet man kan ta del av. De negativa kommentarerna har haglat i sociala medier och amerikanska användare som ser Jones som en destruktiv kraft påstår sig ha sagt upp Spotifykonton. Kanske vill Jonesfans betala för Spotify för att gynna programledaren. Kanske kommer antalet uppsagda prenumerationer understiga antalet nya användare och uppväga den negativa publiciteten som Spotify fått. Men det är ett risktagande: folk röstar med plånboken.
Martina Jarminder

×