Ellen Sundberg tolkar på sitt senaste album, Du sålde min biljett, den egensinnige låtskrivaren Kjell Höglund. På torsdag spelar hon på Sommarscen i Malmö och kvällen efter på Solhällan i Löderup. Foto: Pressbild

Ellen kastar ljus över Höglund

Med grubblande texter som på ett ytterst personligt vis dissekerar det mänskliga tillståndet karvade Kjell Höglund ut ett alldeles eget utrymme i den svenska musikhistorien.
Höglund må numera ha pensionerat sig från scenen: hans musik lever än, inte minst genom Ellen Sundberg som kommer till Skåne för två spelningar i slutet av veckan.

För Ellen Sundberg, från byn Bjärme utanför Östersund, började resan med Kjell Höglund på Storsjöyran 2015. En av programpunkterna var att jämtländska artister skulle tolka sånger av andra jämtländska artister. För Sundberg föll valet på Kjell Höglunds nästan komiskt sorgsna Man vänjer sig.
– Jag tyckte att det var så kul att sjunga den låten att jag började lyssna mer på honom, berättar Ellen Sundberg på sjungande norrländska.
– Sedan tänkte jag att jag måste göra något mer med det för det finns så mycket bra som folk borde få höra. Och så ville jag kasta lite nytt ljus på honom.
– Han har gjort så himla mycket, när man kollar in hans katalog. Och de flesta låtarna är inte som En stor stark och Jag hör hur de ligger med varandra, de är någonting annat. Man vill att folk ska förstå det, att han skriver så bra låtar.

25-år gammal hade Sundberg hunnit med tre huvudsakligen engelskspråkiga album med countrydoftande singer-songwritermusik, innan hon i februari släppte sin skiva med Höglundtolkningar, Du sålde min biljett.
– Jag har aldrig varit intresserad av att köra covers, mer än någon enstaka här och där, men med Kjell kände jag att jag måste får göra det. Det blir en annan grej med någon annans låtar men med Kjells känns det ändå bra.
Ellen Sundberg beskriver Kjell Höglunds sånger som allmänmänskliga och inte skrivna ur perspektivet av ett speciellt kön, de har både manligt och kvinnligt i sig.
– Jag tycker inte att det finns någon annan svensk artist eller låtskrivare som skriver som Kjell. Han har ett unikt sätt att skriva på. Han skriver om mänskliga saker men det blir inte trivialt eller tråkigt. Han formulerar sig på ett så speciellt sätt, även om han skriver om vanliga saker som hur det är att vara människa.

Även om det överraskande nog kom en singel i julas så är Kjell Höglund, som fyllde 72 i december, sedan flera år pensionerad och lejonparten av hans verk ligger långt tillbaka i tiden. Ändå anser Ellen Sundberg att de inte tappat i relevans sedan de skrevs.
– Många av dem känns nästan mer aktuella idag än när han skrev dem. Häxprocess skrev han på 70-talet och den passar ju otroligt bra in i vår samtid. Det är ju det att det handlar om människor och mänskligheten förändras inte så mycket. Man beter sig alltid på samma sätt.
Just sången Häxprocess är något av ett nyckelverk i Höglunds produktion, men med sin oerhört ordrika text och sina dryga 15 minuter innebär den också vissa praktiska problem.
Att fånga, och sedan hålla kvar, publikens uppmärksamhet så länge är inte lätt.
– Johan Johansson, som spelat mycket med Kjell, har berättat att ibland när de varit ute och spelat så har någon ropat “spela Häxprocessen” och efter att de spelat i fem minuter är det ingen som orkar hålla koncentrationen längre även om det är en bra låt. Jag funderade länge hur jag skulle göra med den live. Man vill att folk ska kunna orka lyssna hela låten. Därför har vi delat upp den. Det blir som en föreställning, den här konserten. Det blir ganska mycket prat, så blir det lite högläsning. Vi har några verser som vi läser och sedan kör vi de sista verserna.

Det blir nästan som ett ramverk för hela föreställningen…
– Det kan man absolut säga. Det blir som en röd tråd genom hela.
Kjell Höglunds röst tenderar att få människor att falla in i antingen älska- eller hatakategorin medan Ellen Sundberg är mer av en i traditionell mening duktig sångerska.
– Det är många som har svårt för hans uttryck eftersom han är så speciell. De som gillar honom gör det himla mycket och så finns det de som har svårt för att ta det till sig. Jag tycker att det är bra och coolt att han är så speciell, fler borde våga vara som de är.
– Folk kan vara hur duktiga som helst på att sjunga, i slutändan är det ändå känslan och uttrycket i det man gör som spelar någon roll. Det är som alla de som säger att Håkan Hellström inte kan sjunga – vem bestämmer det? Kärnan är känslan och uttrycket.

Just att han är så säregen har också givit honom en hård kärna av fans, något som Sundberg medger var lite skrämmande.
– Man var ju lite nervös för om hardcore-fansen ska acceptera det. Det kan ju bli att de tycker att man förstört låtarna, sådant vet man ju aldrig i förväg.
– Jag måste inte bli omtyckt av alla men det vore ju trist om de som gillar honom stenhårt hade tyckt att jag slaktat hans låtar. Men jag har inte fått några sura kommentarer än så länge.

Hur har Kjell själv reagerat?
– Han är ju väldigt anonym. Jag har inte pratat med honom själv men jag träffade Johan Johansson igår och han sa att Kjell tycker att det är jätteroligt. Och för några veckor sedan skrev Kjells fru till mig på facebook att de lyssnat på skivan och tyckte att det var bra.

Fotnot: Ellen Sundberg spelar utanför Malmö Live inom ramen för Sommarscen på torsdag och på fredag spelar hon på Solhällan i Löderup.

×