Hård konkurrens mellan mackarna i Hässleholm ger lägre priser, berättar Mohamed Chehadeh som drivit OKQ8-stationen i åtta år. FOTO: Adrian Ericson

Lokal konkurrens motverkar prishöjningen

Hässleholm Konkurrensen mellan mackarna i stan pressar literpriset något. Men trots högt pris är det få som ställer bilen.
– Man märker att folk inte har råd att fulltanka sina bilar, säger Mohamed Chehade som driver OKQ8-macken på Tredje Avenyen.

På OKQ8-stationen vid Stattenarondellen är det svalt och lugnt när tidningen kommer förbi under onsdagen.
Men det höga bensinpriset till trots rullar affärerna på som vanligt, berättar mackägaren Mohamed Chadeh.
– Det påverkar inte oss direkt i och med att det är priser som gäller över hela Sverige.
Dock sätter det spår i kundernas konsumtionsmönster. Många kunder tankar mindre summor då en fulltank gräver djupa hål i börsen. Men totalt har mackens försäljning inte förändrats, inget tyder på att priserna fått folk att ställa bilen.
– Det är precis som när priset på cigaretter höjs och alla säger att ”nu ska jag sluta” – men det är ingen som lägger av, säger Mohamed Chehade.
Han är också av uppfattningen att de kollektiva alternativen inte håller måttet.
– Det handlar om att man måste komma fram till sitt jobb, säger han, syftande på framförallt försenade tåg.

Noterbart är att priserna i Hässleholm är lägre än på många andra håll i landet.
Enligt sajten bensinpriser.nu är St1-mackarna i kommunen bland de billigaste i Sverige.
Mohamd Chehade sätter priserna på OKQ8 i Hässleholm i samråd med koncernen.
– Hässleholm är känt för att ha en konkurrens i stan. Om någon sänker priset så hänger de andra med, säger han.

Men pengarna gör inte bemannade stationer på drivmedel.
– Vi har knappt någon marginal på bensinen, säger Mohamed Chehade.
Uthyrning av släp och bilar, tvätt och butiksförsäljning står för stationens större inkomster.

Dagens fråga

Har du grillat igen efter efter förbudet hävdes?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×